• Svenska

Om utlandet Thailand

Intyg och legaliseringar

Ambassaden och konsulaten kan vara behjälplig med att utfärda olika typer av intyg och legaliseringar. Vi föredrar att intyg beställs via e-post och i andra hand per post.

OBS! Följande tjänster kräver personligt besök på ambassaden eller konsulaten: ansökan om äktenskapscertifikat, legaliseringar och levnadsintyg.

Avgiften regleras av månadens växelkurs. Var noga med att betala rätt summa för avgift och porto!

Avgift för denna månad:

630 THB per intyg
200 THB för porto

Begäran om intyg

Så här gör du för att begära ett intyg

  1. Ladda ned blanketten i word eller pdf. Fyll i noggrant och gärna datorskrivet.
  2. Läs om vilka dokument som du ska skicka med som underlag till ditt intyg. Informatoin hittar du under rubriken Olika typer av intyg.
  3. Betala avgift för intyget + kostnad för porto. Se avgifter och betalningssätt
  4. Skicka din begäran per mejl eller vanligt brev till ambassaden eller konsulat. Din begäran ska innehålla följande:
    • Blankett med ifyllda uppgifter
    • Underlag till ditt intyg
    • Kvitto på inbetalningen

Begäran, underlag och kvitto skall skickas i ett och samma mejl! Då det annars skapar förvirring och fördröjning i handläggningen. Se information om mejladresser och postadresser till ambassaden och konsulaten: sändning av din begäran.

Utfärdade intyg

Det utfärdade intyget sänds med DHL till din postadresss som angetts på blanketten (endast inom Thailand). Ambassaden/konsulatet tar inget ansvar för förkommen försändelse vid felaktigt angiven postadress och telefonnummer.

Handläggningstid

Om du söker per mejl är handläggningstiden 5 arbetsdagar. Om du söker per brev är handläggningstiden 10 arbetsdagar.

Endast fullständig begäran kommer att handläggas. Begäran som är ofullständig måste kompletteras inom 14 dagar. Kommer ingen komplettering in inom tiden avslås begäran och ansökningsavgiften återbetalas inte.

Giltighetstid för handlingar och intyg

Utfärdade intyg, personbevis och äktenskapscertifikat är giltiga i 3 månader.

Observera att i Sverige kan du på Thailändska Ambassaden i Stockholm få mer information om hur du går till väga för att registrera följande hos thailändska myndigheter

  • Svensk skilsmässa
  • Svenskt äktenskap 
  • Fullmakt/Legalisering/Medgivande
  • Thailändskt födelsebevis för barn fött till en thailändsk medborgare
  • Dödsfall (när en thailändsk medborgare avlider i Sverige)

Se länkar
บริการคนไทย – Royal Thai Embassy Stockholm(på thailändska)
Services – Royal Thai Embassy Stockholm(på engelska)

Senast uppdaterad 08 okt 2024, 11.53