Under den gångna veckan har UNICEF tillsammans med givare och den zimbabwiska regeringen lanserat hälso- och utbildingsfonderna, två mycket viktiga biståndsprojekt sett till Zimbabwes fortsatta utveckling.
Sverige är en av de stora givarna till UNICEF och bidrar under 2011 med närmare 45 miljoner svenska kronor till organisationens projekt i Zimbabwe. Svenska ambassadören Anders Lidén höll även ett tal å givarnas vägnar vid lanseringen av utbildningsfondens fas 2 igår den 3 november.
Regeringen representerades av premiärminister Morgan Tsvangirai, vicepresident John Nkomo och utbildningsminister David Coltart.
I sitt tal underströk ambassadör Lidén vikten av ett väl fungerande utbildningssystem som levererar kvalitetsutbildning till alla barn. En utbildad befolkning är viktig inte bara för ett lands välmående och framgång, utan även för att tillgodose ett väl fungerande demokratiskt samhälle i stort.
Lidén underströk vikten av att flickor gavs samma utbildningsmöjligheter som pojkar och citerade det afrikanska ordspråk som lyder ”utbilda en pojke, och du har utbildat en individ. Utbilda däremot en flicka, och du har utbildat ett helt samhälle”.
Avslutningsvis påpekade även Lidén att framtiden, som alltid, ligger i barnens händer och vi måste alla hjälpas åt för att ge dem alla tänkbara förutsättningar för att ta hand om den.
Hälsofonden
syftar till att reducera landets höga mödra- och spädbarnsdödlighet. Genom att stärka hälsosektorn och hjälpa till att avskaffa kostnader för sjukvård för barn och kvinnor kommer fonden att bidra till att rädda tiotusentals liv samt påskynda landets möjligheter att uppnå de hälsorelaterade milleniemålen.
Utbildningsfonden
syftar till att återupprätta kvaliteten och tillgängligheten på utbildning i Zimbabwe. Landets skolväsende och utbildningssystem stod en gång i tiden som modell för andra länder i regionen. Dessvärre har de senaste årens politiska och ekonomiska problem lett till att skolor har tvingats stänga och att många barn gått miste om utbildning. Sedan tidigare har UNICEF och givarna bidragit med närmare 5.5 miljoner läroböcker till elever som går på låg och mellanstadiet.
Gårdagens lansering av fas 2 av utbildningsfondens arbete syftar till att förse alla elever på landets 2,300 gymnasieskolor med skolböcker.