Ambassaden i Berlin söker en lokalanställd handläggare för arbete delat mellan dess sektioner för politik och ekonomi (60 procent) respektive kommunikation, näringsliv och kultur (40 procent).
Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär ansvar för bevakning, rapportering och påverkansarbete rörande:
Till detta tillkommer andrahandsansvar för andra prioriterade frågor.
Särskilt eftersom verksamheten i betydande utsträckning styrs av omvärldsläget och politiska prioriteringar kan arbetsuppgifterna komma att förändras. Arbetet är omväxlande och kräver god förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra i ett stundvis högt tempo.
Kompetens
God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska, engelska och tyska. God analytisk förmåga, gott omdöme, god samarbetsförmåga. God förmåga att skapa och upprätthålla kontaktnät. Flexibilitet och beredskap att hantera olika arbetsområden på enheten, inklusive administrativa frågor. Erfarenhet från den svenska utrikesförvaltningen eller andra relevanta myndigheter, gärna med inriktning mot ovan nämnda frågor, är en fördel.
Övrigt
Befattningen är en fast anställning på heltid. Provanställning sex månader gäller. Vi tillämpar individuell lönesättning. Säkerhetsprövning och registerkontroll genomförs och måste vara godkänd före anställningen. Tillträde helst den 1 januari 2025.
Tycker du detta låter intressant och du lever upp till de ovannämnda kriterierna? Skriv då och berätta om dig själv och varför just du vore lämpad för detta arbete. Vi vill ha din ansökan med CV senast den 24 november 2024.
Sänd ansökan till ambassadens organisatoriska brevlåda ambassaden.berlin@gov.se.