Sveriges generalkonsulat i Istanbul söker en migrationsassistent

12 feb 2025

Vi söker nu en migrationsassistent till migrationssektionen på Sveriges generalkonsulat i Istanbul. Sista ansökningsdag är 7 mars 2025.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:

  • Ta emot och registrera ansökningar om visum och uppehålls-/arbetstillstånd
  • Genomföra intervjuer med sökande på turkiska, svenska och engelska (intervjuer kan även genomföras på arabiska)
  • Besvara förfrågningar via telefon/e-post, guida sökande genom ansökningsprocesserna och svara på förfrågningar från besökare under öppettider
  • Arkivering och annat administrativt arbete vid migrationssektionen eller andra administrativa eller konsulära uppgifter som kan tilldelas vid konsulatet


Krav:

  • Universitetsexamen och/eller arbetslivserfarenhet inom ett relevant område.
  • Utmärkt datorvana och god kommunikationsförmåga i tal och skrift på engelska, svenska och turkiska.
  • Snabbtänkande, flexibel, produktiv och analytisk med stark personlig integritet.
  • Du har dokumenterad administrativ erfarenhet. Organiserad, med förmåga att arbeta självständigt och ha koll på många uppgifter samtidigt.
  • Du är serviceinriktad och kan hantera stress på arbetsplatsen samtidigt som du vägleder sökande som ibland kan vara under svår psykisk press.
  • Intresse att arbeta i en mångkulturell miljö. Ansvarsfull och flexibel attityd med förmåga att bidra positivt till arbetsmiljön.
  • Förmåga att både ta initiativ, utföra arbetsuppgifter självständigt, genomföra och leverera tilldelade uppgifter och samtidigt fungera som en lagspelare.

Meriterande

  • Språkkunskaper i arabiska eller andra språk som kan vara av relevans för tjänsten.
  • Erfarenhet från arbete på konsulat eller ambassad.
  • Erfarenhet av arbete med småkassa eller bokföring.

Lön och övriga villkor

Personalens löner sätts individuellt och återspeglar lönenivåerna på arbetsmarknaden i Turkiet. Observera att endast sökande som redan är bosatta i Turkiet kommer att övervägas för denna tjänst.

Heltidstjänst med 40 timmars arbetsvecka. 28 semesterdagar per år. Längden på anställningskontraktet kommer att bestämmas under rekryteringsprocessen.

Alla sökande som övervägs kommer att genomgå säkerhetsprövning, och kommer att behöva uppfylla medicinska och säkerhetskrav.

Personal som rekryteras lokalt av konsulatet omfattas av villkoren enligt turkisk arbetsrätt och svenska UD:s riktlinjer för lokalt anställd personal. Lönen sätts på individuell basis.


Hur du ansöker

  • Kvalificerade kandidater uppmanas att skicka in ditt brev, högst en sida, och din CV per e-post till generalkonsulat.istanbul@gov.se
  • Skriv "Migrationsassistent" i ämnesraden. Endast utvalda kandidater kommer att kontaktas.
  • Frågor gällande tjänsten kan ställas via e-post till generalkonsulat.istanbul@gov.se
  • Sista ansökningsdag är 7 mars 2025. Startdatum så snart som möjligt.

Vår arbetsplats:

Sveriges generalkonsulat i Istanbul en dynamisk arbetsplats med ett motiverat team bestående av svenska diplomater och lokalt anställd personal. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång, och diskriminerar inte på grund av kön, etnicitet, ålder, religion, sexuell läggning eller funktionshinder. Vi förväntar oss att våra anställda delar dessa värderingar.

Om du vill lära dig mer om konsulatet, besök vår hemsida: Turkiet, Istanbul - Sweden Abroad

 

Senast uppdaterad 12 feb 2025, 17.05