Den 21-22 september genomfördes Sweden-Southeast Asia Business Summit för första gången. Evenemanget, som organiserats av Team Sweden Singapore, med stöd av övriga ambassader, handelskontor och lokala handelskamrar och företagarföreningar i Sydostasien, samlade närmare 300 deltagare från Sverige och regionen.
Från svensk sida medverkade Närings- och Innovationsminister Mikael Damberg som öppnade ”Summiten” tillsammans med sin singaporianske motpart, handelsminister Lim Hng Kiang. Ylva Berg, chef för Business Sweden deltog också.
Från svensk sida medverkade därtill Marcus Wallenberg, styrelseordförande i SEB. Wallenberg och Piyush Gupta, chef för DBS Bank - en av Singapores största banker – inledningstalade och att se de två på scen tillsammans var en av evenemangets höjdpunkter.
Under en och en halv dag delade ett trettiotal talare – företagsrepresentanter, akademiker och officiella företrädare i en blandning av paneldiskussioner och presentationer med sig av sin expertis inom en rad områden – alltifrån den utrikes- och säkerhetspolitiska utvecklingen i regionen, den regionala frihandelsagendan, Kinas inflytande, ledarskapskultur och kompetensförsörjning i Sydostasien och vikten av ett hållbart företagande/CSR.
Deltagarna fick också tillfälle att höra ett antal företag redogöra för sina erfarenheter av att göra affärer i denna del av världen - framgångsfaktorer, fallgropar och en och annan ”war story”. En gemensam slutsats, som också delades av Marcus Wallenberg, var betydelsen av långsiktighet och tålamod i kombination med en genuin förankring i företagets värderingar.
Den första dagen avslutades med en galamiddag för samtliga deltagare. Kvällens konferencier var Eunice Olsen, ambassadens singaporianska “goodwill-ambassadör” med familjerötter i Göteborgstrakten. Under middagen lanserades “K-A Bonnier International Fellows Program” mellan Handelshögskolan i Stockholm och National University of Singapore (NUS). Fredrik Härén, globalt engagerad svensk talare med bas i Singapore, inspirationstalade på temat innovation i svensk respektive singaporiansk kontext.
Sweden-Southeast Asia Business Summit fick stort genomslag i såväl svensk som singaporiansk och regional media. SvD, DI och Sveriges Radio var representerade på plats, liksom team från både ChannelNews Asia, Straits Times och BBC. Två debattartiklar publicerades också inför “Summiten” i Straits Times (Ann Linde: ”Sweden, Singapore stand together for free trade”) och Business Times (Mikael Damberg: ”Sharing the Swedish recipe for innovation”).
Det primära syftet med Sweden-Southeast Asia Business Summit var att sätta denna dynamiska region – ”världens nya tillväxtmotor” - med sina 650 miljoner invånare och en snabbt växande medelklass på kartan för fler svenska företag med exportverksamhet eller exportambitioner. Målsättningen var därtill att tillhandahålla en plattform för kontaktskapande och erfarenhetsutbyte såväl mellan svenska företag som med regionala aktörer.