Ambassaden i Warszawa har lanserat en serie korta filmer om kvinnligt ledarskap – "The Swedish Theory of Success" i samband med internationella kvinnodagen.
Fyra intervjuer med kvinnliga chefer för svenska företag i Polen publicerades på ambassadens sociala medier och YouTube. Även en manlig chef intervjuades, för att få ett annat perspektiv.
– Tänk på er själva!, säger Carolina Garcia Gomez, IKEA:s chef i Polen, när hon ger råd till unga kvinnor i början av karriären. Både hon och Beata Osiecka, VD för Kinnarps i Polen, understryker också vikten av balans mellan arbete och privatliv.
Birgitta Finnander, FoU-chef på Ericsson i Polen och Ukraina, uppmuntrar kvinnor att söka sig till teknologisektorn. Även Maciej Müldner, finanschef på Skanska, hävdar att det inte finns något sådant som yrken särskilt lämpade för män eller kvinnor och att mångfald och jämlikhet är centrala för ett företags framgång.
– Om ni verkligen vill ha förändring, börja med era barn. Visa era döttrar sådana förebilder som Pippi Långstrump eller Greta Thunberg, säger Patricia Deyna, VD för Bonnier Business Polen.
Filmserien har varit en del av ambassadens samarbete med svenska företag inom ramen för Team Sweden och är också en del av firandet av 100 år av diplomatiska relationer mellan Sverige och Polen. Filmerna har hittills nått drygt 50 000 personer på Facebook och skapat mycket uppmärksamhet, ett enkelt sätt att främja svenska värderingar och framgångsrika företag i Polen.
Här finns samtliga filmer: