Generalkonsulatet och övriga Team Sweden i Shanghai – Business Sweden och Svenska handelskammaren – presenterade tillsammans 2021 års affärsklimatundersökning med svenska företag verksamma på den kinesiska marknaden som sammanställts av Team Sweden Kina.
COVID-pandemin har påverkat globala värdekedjor, kostnaderna för den internationella handeln har ökat, och förutsägbarheten i handelsflödena har minskat. Men ekonomierna börjar studsa tillbaka, och den globala tillväxten beräknas nå över 5% under 2021. Motståndskraften i den svenska ekonomin är stark och återhämtningen kommer att samla styrka under andra halvan av 2021 allteftersom COVID minskar och restriktionerna gradvis upphävs. Den kinesiska marknadens nuvarande betydelse är uppenbar, med viktig potential för utländska företag.
De företag som svarat i den svenska undersökningen framför att de upplever att affärsklimatet i Kina förbättrats jämfört med 2020 samtidigt som de ser framtiden an med lite mer försiktighet än tidigare. Endast 39% av de svarande förväntar sig ytterligare förbättringar under de kommande tre åren, jämfört med 58% förra året. Men enligt undersökningen har COVID-19 överlag påverkat svenska företag i Kina mindre än väntat, och inte ens hälften av de tillfrågade noterade negativa effekter på sin försäljning.
Svenska företag i Kina behåller en positiv syn på den ekonomiska utvecklingen framöver.
57% av de tillfrågade planerar öka sina investeringar i Kina under de kommande 12 månaderna, i huvudsak med fokus på förbättrad produktionskapacitet.
Dock är för andra året i rad tillgången till kvalificerad arbetskraft fortfarande den största utmaningen för de svenska företagen, samtidigt som antalet svenska anställda i Kina fortsätter att minska.