Ambassaden söker en kommunikationshandläggare

17 okt 2024

Sveriges ambassad i Peking söker en erfaren kommunikationshandläggare med projektledarprofil till teamet för Offentlig Diplomati, Press och Kommunikation. Skicka in din ansökan senast söndagen den 10 november 2024.

Sveriges ambassad i Peking är en av Sveriges största bilaterala utlandsmyndigheter där runt 60 personer arbetar inom olika verksamhetsområden. I ambassadens uppdrag ingår bland annat ekonomisk och politisk rapportering, näringslivsfrämjande (inklusive inom ”de gröna näringarna”), Sverige- och kulturfrämjande, främjande av samarbeten, kunskap och kommunikation om ansvarsfullt företagande samt innovation och forskning, migration samt konsulära och administrativa uppgifter.

På ambassaden arbetar vi gemensamt för att främja en dynamisk arbetsplats fri från diskriminering och där vi uppmuntrar våra medarbetare till individuellt tänkande och personlig utveckling.

Din arbetsplats

Ambassaden söker en lokalanställd medarbetare till sitt team för offentlig diplomati, press och kommunikation, med tillträde den 1 december eller så snart som möjligt därefter.

Du kommer att ingå i ett litet team som arbetar med att främja Sverige, svenska värderingar samt svenska lösningar och innovationer. Teamet ansvarar för ambassadens utåtriktade kommunikationsarbete, närvaron i sociala medier samt kontakter med nationella och internationella medier, i nära samarbete med ambassadens övriga team och externa partners.

Tjänsten kräver initiativförmåga, kreativitet, flexibilitet och förmåga att arbeta såväl i team som individuellt. Du kommer att synas i offentliga situationer; social förmåga och gott omdöme är därför avgörande kvaliteter. Du rapporterar till teamledaren och förväntas ta på dig andra uppgifter i teamet eller ambassaden vid behov.

Dina huvuduppgifter

Den vi söker kommer att:

  • Initiera och leda projekt, online och offline, inom ramen för offentlig diplomati och Sverigefrämjande.
  • Arrangera och samordna meningsfulla aktiviteter för externa besökare.
  • Skapa, samarbeta med och underhålla ett nätverk av externa partners och leverantörer.

Din bakgrund

Den vi söker bör ha följande erfarenheter, kompetenser och kunskaper:

  • Relevant arbetslivserfarenhet.
  • Relevant akademisk examen.
  • God organisatorisk och analytisk förmåga, gott omdöme och god samarbetsförmåga.
  • Stark skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på kinesiska och engelska.
  • Goda kunskaper om det svenska samhället och svensk kultur.
  • Flexibilitet och beredskap att hantera olika arbetsområden inom teamet och på ambassaden i övrigt.

Meriterande erfarenheter, kompetenser eller egenskaper är:

  • Mycket goda kunskaper om det kinesiska samhället och kinesisk kultur.
  • Erfarenhet av översättning och tolkning mellan engelska/svenska och kinesiska.
  • Erfarenhet av att arbeta med kinesiska sociala medier, foto och videoredigering.

Vad ambassaden erbjuder

Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning i sex månader.

En godkänd registerkontroll är ett villkor för att få tjänsten. Ambassaden genomför även säkerhetssamtal med den som erbjuds anställningen.

Tjänsten, som är en heltidstjänst, är en lokalanställning med ambassaden som arbetsgivare (inte UD). Ambassaden tillämpar individuell lönesättning baserat på tidigare erfarenheter och kompetenser. Skattskyldighet för svenska medborgare beslutas av Skatteverket. Sjukförsäkring täcks av arbetsgivaren under anställningen.

Övriga villkor enligt lokalt beslut.

Din ansökan

För mer information om tjänsten kontakta teamledaren Camilla Bjelkås via e-post: camilla.bjelkas@gov.se

Sänd in din ansökan, med CV och personligt brev, senast söndagen den 10 november 2024 per mejl till: ambassaden.peking@gov.se

Intervjuer kommer att äga rum med utvalda kandidater.

Senast uppdaterad 17 okt 2024, 14.19