Om du är svensk medborgare, har fyllt eller fyller 18 år senast på valdagen, är bosatt i utlandet (inte folkbokförd i Sverige) men någon gång har varit folkbokförd i Sverige har du rösträtt i riksdagsvalet och valet till Europaparlamentet.
Som utlandssvensk behöver du anmäla dig till röstlängden vart tionde år för att finnas kvar i den och för att få röstkort och material för brevröstning skickat till dig. Röstlängden som upprättas inför varje val grundas på de uppgifter som finns i Skatteverkets folkbokföringsregister 30 dagar före valdagen. Det är också från det registret Valmyndigheten hämtar andra uppgifter om utlandssvenskar som exempelvis adressuppgifter. Information om röstlokalers öppningstider samt adresser kommer att publiceras (senast) den 1 juni, 2018.
Du anmäler dig till röstlängden genom att använda Skatteverkets blankett som heter Ny adress/röstlängd för utvandrad (SKV 7842). Blanketten används om du är utflyttad från Sverige (utvandrad) och vill:
- anmäla dig till röstlängd eller
- anmäla ny adress när du flyttar under vistelsen i utlandet
En ny tioårsperiod startar om du anmäler ny adress i utlandet eller anmäler att du vill vara kvar i röstlängden. Flera personer i en familj kan samtidigt göra anmälan till röstlängd och anmäla ny adress i utlandet på blankett SKV 7842.
>Blankett för ny adress/röstlängd för utvandrad (SKV 7842)
Läs mer om rösträtt och andra valrelaterade frågor på www.val.se.
Har du frågor om val och rösträtt kontakta Valmyndigheten
Tel: + 46 10 57 57 000
Har du frågor om anmälan till röstlängden eller uppgifter i folkbokföringsregistret kontakta Skatteverket
Tel: + 46 8 564 851 60