Ambassadens öppet- och expeditionstider under december och januari är:
Se alla nyheterDen 20 november ägde ett vulkanutbrott rum på Reykjaneshalvön. Läget är fortsatt ovisst men det är troligt att fler utbrott är att vänta framöver. Detta påverkar framförallt staden Grindavik som sedan i november förra året har varit utrymd. Energiverket Svartsengi och blå lagunen påverkas också. Tillgången till dessa platser är fortsatt begränsad. Flygplatsen Keflavik har inte påverkats i någon större utsträckning - vägarna dit är öppna och flyg har gått som de ska. Alla uppmanas att följa lokala myndigheters råd och att hålla sig uppdaterad om läget. För mer information, se ambassadens reseinformation innehållandes länkar och sökvägar till bland annat isländska myndigheter samt nyhetsrapportering.
Ambassadens reseinformationUD har beslutat 2014 att inga ordinarie pass ska utfärdas vid de svenska ambassaderna i Norden och Baltikum. För all information om ansökningsförfarandet se www.polisen.se
Det tar ca 3-5 arbetsdagar att tillverka ett pass. Om man inte kan vänta i Sverige under tiden kan man vid ansökningstillfället be att passet skickas till ambassaden i Reykjavik. När passet kommer hit ringer vi för att boka en tid för hämtning. Detta kostar 3 000 ISK per pass och betalas vid hämtning på ambassaden.
Ett alternativ är att åka till ett land utanför Norden där Sveriges ambassad har en fotostation för ansökan om pass. Där kan man också beställa leveransen av passet till ambassaden i Reykjavik. Dock är prisskillnaden stor: 400 sek hos Polisen i Sverige och ca 1 600 sek på en ambassad.
Den 5 april beslutade riksdagen om en ändring i körkortslagen som innebär att du antingen måste vara permanent bosatt i Sverige eller studera i Sverige sedan minst sex månader för att kunna förnya ditt svenska körkort. Regeländringarna påverkar dig som är permanent bosatt i ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES)*. Inom EES gäller redan dessa regler sedan tidigare.
Du som har ett svenskt körkort och bor utomlands kan använda ditt svenska körkort under dess giltighetstid. Därefter måste körkortet förnyas. Du som är permanent bosatt i ett land inom EES ska fortsättningsvis förnya körkortet till ett körkort utfärdat av behöriga myndigheter i det land du är bosatt i. Regeländringarna innebär att du som är permanent bosatt i ett land utanför EES inte längre kan förnya ditt svenska körkort, istället gäller reglerna om körkort i det land du är permanent bosatt i.
Med permanent bosättning avses bosättning under minst 185 dagar varje kalenderår till följd av:
De nya reglerna gäller från och med den 1 maj 2017. Fram till dess gäller nuvarande regler om att ansöka om och hämta ut körkort.
Läs om hur du förnyar ditt körkort på Transportstyrelsens webbplats.
*EES-länderna: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
Vid akutläge är larmnumret 112. Det gäller till exempel om räddningskåren behöver kallas ut.
Om svensk medborgare behöver social hjälp i Island skall man vända sig till socialkontoret, Félagsþjónustan, i den kommun i Island där man bor. I Reykjavik finns ett huvudkontor dit man också vänder sig om man inte är bosatt i Island:
Þjónustumiðstöð Miðborgar og Hlíða Laugavegur 77 101 Reykjavík Tel: 411 1600, kommunväxel: 411 1111
För privata reseförsäkringar finns anvisningar om hur man bör handla och vilka man bör kontakta i nödsituationer.
Svensk medborgare kan man bli genom:
eller
För att undvika att du förlorar ditt svenska medborgarskap om du är född och bosatt utomlands kan du ansöka om att få behålla det. Det måste du göra efter 18 års ålder men innan du fyller 22 år. Du behöver inte göra en sådan ansökan om du under någon tid har varit bosatt i Sverige eller om du regelbundet besökt Sverige.
Blankett för bibehållande av svenskt medborgarskap finns här på Migrationsverkets hemsida.
Ansökan lämnar du in till svensk ambassad eller konsulat. Om du är på besök i Sverige skickar du den direkt till Migrationsverket i Norrköping.
Migrationsverket
Medborgarskapsenheten
601 70 Norrköping
Isländska språkkunskaper är meriterande.
Villkor
Praktikanten ska vara inskriven som student vid svenskt universitet/högskola. Svenska studenter vid utländska universitet kan också komma ifråga för praktik. Om praktik ej ingår som poänggivande kurs ska institutionen intyga att praktiken är relevant för den studerandes utbildningsinriktning. Alternativt ska den sökande vara inskriven vid Arbetsförmedlingen och via dem anvisas praktikplats i form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd enligt aktuella bestämmelser.
Uppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer att vara att medverka i ambassadens fortlöpande politiska och ekonomiska rapportering, nyhetsbevakning isländsk press, medverka i press-/information-/kulturarbetet, medverka i exportfrämjandet tillika Sverigefrämjandet, månatlig rapportering om Sverigepublicitet i isländska massmedia m m.
Sökande
Statsvetare, jurister, ekonomer m fl under pågående universitetsutbildning. Sökande måste enligt UD:s regler vara svensk medborgare. Den som erbjuds praktikplatsen måste registerkontrolleras. Registerblankett finns på www.sakerhetspolisen.se, blanketter, framställan om registerkontroll enl. Säkerhetsskyddslagen. Vederbörande ska själv skicka in denna blankett (i pappersform) till UD-SÄK, 103 39 Stockholm.
Praktikperiod
Minst 20 veckor under vår- respektive hösttermin. Exakt tidsperiod bestäms direkt mellan praktikanten och ambassaden.
Ersättning
Praktiken är oavlönad och finansieras med studiemedel. Praktikanten betalar själv sitt uppehälle och övriga eventuella kostnader i samband med praktiken. Praktikanten skall vara försäkrad under hela praktikperioden - ordnas och betalas av praktikanten.
Ansökan
Skicka din ansökan på följande länk på Regeringskansliet
Sista ansökningsdag
För vårtermin: 10 oktober För hösttermin: 1 april
Beslut om tillsättande av praktikplatsen fattas av ambassaden i Reykjavik.
På denna sida finner du ett urval länkar till hemsidor i Sverige, bl.a om stipendier.
Det första som föräldrarna måste göra är att registrera barnet i Sverige genom att skicka in en namnanmälan, som man hittar på Förnamn och efternamn - Ansökan (SKV 7750) | Skatteverket. När föräldrarna har fått besked om att barnet är registrerat i Sverige via namnanmälan, kan de då ansöka om ett samordningsnummer hos polisen på www.polisen.se. Svenskarna boende i ett nordiskt land måste antingen resa till Sverige och ansöka om samordningsnummer, eller besöka en svensk ambassad utanför norden. Se Sweden Abroad och respektive ambassad för information. OBS! Ansökan om samordningsnummer görs enbart i samband med föräldrarnas ansökan om pass för barnet. Information om samordningsnummer hittar man här Samordningsnummer - Skatt | Skatteverket. När/om barnet i framtiden folkbokförs i Sverige kommer barnet då att få ett personnummer.
Se först informationen under frågan om att ansöka om ett personnummer till ett barn. När föräldrarna har fått ett samordningsnummer för barnet ska de kontakta polisen på www.polisen.se och boka tid för ansökan om pass. Svenskarna boende i ett nordiskt land måste antingen resa till Sverige och ansöka om pass, eller besöka en svensk ambassad utanför norden. Se Sweden Abroad och respektive ambassad för information.
Besök Info Norden för svar på alla frågorna.
I samband med ansökan om samordningsnummer för barn födda utomlands måste en namnansökan först göras hos Skatteverket. Kontakta Skatteverket för att beställa blankett SKV 7800 som kommer att skickas till din folkbokföringsadress.
Ansök om namn för ett nyfött barn | Skatteverket
Först efter att namnansökan är godkänd av Skatteverket kan ambassaden var behjälplig med ansökan om samordningsnummer för barnet.
Samordningsnummer Begäran, passändamål (SKV 7768) | Skatteverket
Ambassaden kan ej vara behjälplig med ansökan av samordningsnummer för vuxna bosatta på Island. Den sökande måste själv resa till Sverige och besöka ett av Skatteverkets servicekontor.
Ambassaden i Reykjavik är ej en passmyndighet och kan därför inte utföra identitetskontroller. Den som har behov av identitetskontroll måste besöka ett av Skatteverkets servicekontor i Sverige.
För att beställa ett personbevis måste den som inte har ett svensk Bank ID kontakta Skatteverket via telefon: 0046-856485160. Skatteverket skickar sedan personbeviset med post till din folkbokföringsadress.
Den som ska gifta sig i Sverige måste ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Ansökan är avgiftsfri och görs genom att fylla i en blankett SKV 7880. För att beställa blanketten kontakta Skatteverket via telefon: 0046-856485160
Före vigseln – hindersprövning | Skatteverket