Onsdagen den 30 mars tog Sveriges ambassad i Tirana den sverigemålade bussen till staden Berat. Detta är andra gången ambassaden anordnar Sweden on Tour och en Pop-up ambassad. Första gången var i staden Elbasan, nu bar det av till Berat. Samarbete och främjande var dagens tema!
Ambassaden organiserade ”Pop-up Emassy” på den centrala gågatan i Berat. Till detta bjöd ambassaden också in biståndets samarbetspartners och svenska företag att vara med som en del av ambassadens verksamhet. Uppslutningen var stor och allt från närpolisen och utbildning i vägsäkerhet genom simulator till miljöorganisationer och projekt om källsortering som ska introduceras i Berat. Deltagande var även Lindex, med representant från Sverige, och Timi of Sweden som båda hade pop-up affärer samt Volvo. Kommunen och lokal media slöt upp kring evenemanget. Hela dagen blev ett samskapande. Ambassadens personal bjöd på kanelbullar och lokalt pressad äppelsaft.
På eftermiddagen spelade ambassaden en fotbollsmatch mot kommunen och dagen avslutades med en visning av filmen Catwalk.