Om du hamnar i en nödsituation under din utlandsresa kan Utrikesdepartementet (UD) och Sveriges ambassader ge dig råd och hjälp till självhjälp.
UD och ambassaderna har ett uppdrag att ge konsulär service, det
vill säga råd och stöd, till svenskar utomlands i olika nödsituationer.
Vår konsulära service utgår från det svenska konsulära regelverket
och ges på ett likvärdigt och rättssäkert sätt oavsett var i världen du
befinner dig.
Förhållanden och regelverk i olika länder skiljer sig åt
och kan ibland påverka förutsättningar för det konsulära uppdraget.
Tänk på att det enskilda ansvaret är stort när du reser utomlands.
De som kan få hjälp av UD och ambassaderna under sin utlandsvistelse är de som omfattas av lagen om konsulärt ekonomiskt bistånd. Svensk medborgare, flykting eller statslös person som är bosatt i Sverige. Den konsulära hjälpen till en utflyttad person är enligt lag kraftigt begränsad.
(1) Det här behöver du som resenär förbereda inför en utlandsresa:
• Läs på om resmålet så att du vet hur landets lagar och sedvänjor berör dig och din resa.
• Ta del av UD:s reseavrådan och reseinformation som finns på Regeringen.se samt på Sweden Abroad
• Ha giltigt pass och visum, när det krävs. Kontrollera vad som gäller med destinationslandets ambassad.
• Ha en försäkring som täcker hela resans längd samt planerade aktiviteter.
• Ha tillräckligt med pengar för hela resans längd, inklusive hemresebiljett, samt för oförutsedda utgifter.
• Anmäl gärna dina kontaktuppgifter till UD:s svensklista: Svensklistan - Sweden Abroad. Då kan UD eller ambassaden kontakta dig vid behov.
• Informera anhöriga om dina resplaner och om hur du kommer att vara nåbar.
• Ladda ner appen UD Resklar och aktivera push-notiser för de länder du vill bevaka.
• Tänk på att inte alla länder erkänner dubbelt medborgarskap.
(2) Det här kan vi hjälpa dig med:
• Ge information om hur du kan lösa din situation om du hamnar i en nödsituation utomlands.
• Utfärda ordinarie eller provisoriskt pass.
• Ge information om hur du för över pengar från egna konton.
• Kontakta anhöriga i Sverige.
• Vägleda dig i kontakten med lokala myndigheter i landet.
• När alla andra möjligheter är uttömda finns möjlighet att ansöka om ett lån för att i en nödsituation kunna återvända till Sverige. Lånet ska återbetalas.
• Ge information och stöd i en större krissituation.
• Om du grips av polis eller hamnar i fängelse kan vi, om du vill, kontakta dina anhöriga i Sverige, samt ge information om juridiskt ombud.
• Vid dödsfall utomlands kan UD hålla kontakt med anhöriga och vägleda dem i praktiska frågor.
(3) Det här gör vi inte:
• Vi kan inte påverka andra länders in- och utresebestämmelser om du nekas in- eller utresa.
• Vi ger inte allmän turistinformation eller ordnar ditt boende och uppehälle utomlands.
• Vi har ingen bank-, tolk- eller översättningsservice.
• Vi kan inte ordna särbehandling för att du är svensk om du grips av polis eller hamnar i fängelse utomlands. Det är alltid lagen i landet som du befinner dig i som gäller.
• Vi betalar inte dina skulder, borgen, böter eller advokat.
• Vi kan inte ingripa i andra länders rättsprocesser.
• UD bekostar inte hemtransport av kista/urna
vid dödsfall utomlands.
Källa: Hjälp till svenskar utomlands - Regeringen.se
Om du behöver vår hjälp i en nödsituation när ambassaden är stängd kan du dygnet runt kontakta UD-Jouren i Stockholm via ambassadens telefonväxel.