Oavsett vart du ansökt om ditt pass eller nationella id-kort, kan du hämta upp det på ambassaden eller konsulaten i Storbritannien under avsatta öppettider.
När ditt pass eller nationellt id-kort är redo för upphämtning får du ett automatiskt meddelande via e-post och/eller sms. Ta med dig ditt nuvarande pass/identitetshandling samt kvitto när du hämtar ut ditt nya pass/id-kort. Om din nuvarande identitetshandling har gått ut, ta då även med dig annan giltig fotolegitimation.
Pass för barn under 18 år hämtas ut av vårdnadshavare med giltig id-handling. Barnet behöver inte följa med vid upphämtningstillfället.
När du ansöker om pass/ nationellt id-kort i Sverige eller på annan svensk ambassad kan du be om att få hämta passet/id-kortet på ambassaden i London mot en avgift. Meddela då passmyndigheten om detta vid ansökningstillfället. Du kan även kontakta passmyndigheten och be att få passet skickat till ambassaden i efterhand, dock innebär det en fördröjning.
Du behöver inte boka tid för upphämtning av pass/ nationellt id-kort men du måste komma under specifika öppettider.
Om du ansöker om nytt pass/id-kort i Sverige eller på annan ambassad och önskar hämta det i Storbritannien så behöver du först ange ambassaden i London som utlämningsställe vid ansökningstillfället. Därefter kan du kontakta ambassaden i London via e-post och informera vilket konsulat du önskar skicka till. Det tillkommer en avgift.
Konsulaten kräver i regel att du bokar en tid innan du kommer för att hämta ditt pass/id-kort. Se kontaktuppgifter till konsulaten längst ner på denna sida.
Om din passansökan är komplett är handläggningstiden för pass sökta via ambassaden normalt omkring 2-4 veckor. Tillverkningstiden varierar. Om det gått en längre tid och du inte fått besked, kontrollera din skräppost innan du kontaktar ambassaden.
Om du har Pre-settled eller Settled Status och byter pass/id-kort till vilket din status är kopplad behöver du meddela UK Home Office. Frågor om detta hänvisas till brittiska myndigheter.