Ansökan om pass eller nationellt ID-kort kan enbart göras personligen på svensk ambassad. Det är inte möjligt att ansöka om pass eller nationellt ID-kort vid ett svenskt konsulat i Österrike eller Slovakien. Svenska pass och nationella ID-kort för vuxna är giltiga i fem år.
Ansökan om pass och nationellt ID-kort kan endast ske efter tidsbokning online.
När du ansöker om pass eller nationellt ID-kort måste du kunna styrka din identitet och ditt svenska medborgarskap. Därför behöver du vid ansökningstillfället ta med följande handlingar i original:
Kontrollera att uppgifterna i den svenska folkbokföringen är korrekta. Pass och ID-kort utfärdas i det namn som finns i den svenska folkbokföringen, mer information finns på Skatteverkets webbplats.
För ny adress i utlandet (utanför Sverige), behöver du fylla i och ta med utskriven blankett ”Ny adress/röstlängd för utvandrad”.
Observera att personer med samordningsnummer kan räkna med en något längre handläggningstid för att få sitt pass om numret blivit vilandeförklarat av Skatteverket. På Skatteverkets hemsida hittar du mer information om Förnyelse och vilandeförklaring av samordningsnummer.
Ansökningsavgifter för pass och nationella ID-kort hittar du under ambassadens avgiftssida. Sveriges ambassad i Wien accepterar kontant betalning eller betalning med Mastercard, Visa, Maestro och V Pay.
Om du vill hämta ut passet eller det nationella ID-kortet på ett konsulat i Österrike eller Slovakien tillkommer portoavgift som betalas vid ansökningstillfället. I detta fall tillkommer även en avgift för utlämning av resehandlingen, som betalas kontant till konsulatet vid utlämningstillfället.
Efter ansökan tar det vanligtvis två till fyra veckor innan passet eller det nationella ID-kortet kan hämtas på ambassaden eller på ett konsulat. Ambassaden har tyvärr ingen möjlighet att påskynda handläggningstiden.
Information om att passet eller det nationella ID-kortet kan hämtas skickas till den e-postadress som du uppger vid ansökningstillfället.
Vid utlämningstillfället måste det gamla passet och/eller nationella ID-kortet tas med. Du hämtar passet eller det nationella id-kortet under våra ordinarie öppettider för övriga ärenden. Det finns ingen tidsbokning för upphämtning av pass eller nationellt id-kort.
Om du vill ändra personuppgifter i ditt pass måste du kontakta Skatteverket för att få ditt namn ändrat. På skatteverkets hemsida hittar du information om namnändring.
Om du vill ändra din födelseort måste du ta med födelsebevis i original vid ansökningstillfället.