Bilburna resenärer bör känna till att många av vägarna i Nordmakedonien är i dåligt skick och att huvudvägarnas kapacitet är otillräcklig för den växande trafiken. Motorvägar finns i begränsad omfattning och är belagda med vägavgift. Det finns gott om bensinstationer i de större städerna samt utmed större vägar.
Trafiken är livlig i främst Skopje och huvudstadens närområde samt på huvudlederna från Skopje mot Grekland och Ohrid. Vägarna till och från Grekland, Serbien och Bulgarien trafikeras av tung långtradartrafik. Vägnätet bortom huvudvägarna, i synnerhet i de mer bergiga områdena, kräver ofta fyrhjulsdriven bil och vägarna kan vara oframkomliga vintertid. Vintervägarna kan allmänt vara besvärliga med halka, dimma och stenskott. I bergspassen är det vanligt med nedrasande stenar och stenblock.
Vid mörkerkörning bör man vara särskilt uppmärksam med tanke på att jordbruksmaskiner och cyklister utan lyse, boskap, trasiga fordon och hästskjutsar, liksom fotgängare, ofta rör sig längs vägarna – även utmed motorvägarna.
Svenskt körkort är giltigt i Nordmakedonien. I större städer finns möjlighet att hyra bil och de flesta större biluthyrningsfirmorna finns representerade.
Högsta tillåtna alkoholhalt vid bilkörning är 0,5 promille (för yrkeschaufförer 0,0 promille), det är lag att använda säkerhetsbälte i förar- och främre passagerarsätet, bilar ska ha tända halvljus även dagtid och det är förbjudet att tala i mobiltelefon vid bilkörning. Efterlevnaden av dessa regler är dock bristfällig.
Poliskontroller är vanliga men trafikdisciplinen och därmed trafiksäkerheten är sämre än i Sverige. Eventuella böter ska inte betalas direkt till polisen utan inbetalas på bank eller postkontor.