Ansökan om pass och nationellt ID-kort kan enbart göras personligen hos polisen i Sverige eller på en valfri svensk ambassad som är passmyndighet. Det är inte möjligt att ansöka om pass eller nationellt ID-kort vid ett svenskt konsulat i Nederländerna, Aruba, Curacao eller Sint Maarten. Ansökningsavgiften är betydligt lägre vid ansökan hos polisen i Sverige än vid en ambassad. Du kan be om att få passet eller ID-kortet skickat till ambassaden i Haag eller konsulaten i Amsterdam eller Groningen.
Just nu är det högt tryck på tidsbokningen för att ansöka om pass och ID-kort. Vid förhinder är vi därför tacksamma om du avbokar så att någon annan kan boka tiden. Vänligen notera att
Tidsbokning i Migrationsverkets kalender
När du ansöker om pass eller ID-kort måste du kunna styrka din identitet och ditt svenska medborgarskap. Därför behöver du vid ansökningstillfället ta med följande handlingar i original:
För personer med samordningsnummer krävs födelsebevis i original då samordningsnumret kan komma att behöva förnyas om det är vilandeförklarat. För mer information om samordningsnummer samt status på enskilda samordningsnummer hänvisar ambassaden till Skatteverket. Observera att handläggningstiden (innan det nya passet kan ställas ut) kan komma att förlängas med flera veckor för personer med vilande samordningsnummer. Ambassaden har ingen möjlighet att påverka handläggningstiden.
Ansökningsavgifter för pass och ID-kort hittar du under ambassadens avgiftssida.
Om du vill hämta ut passet eller ID-kortet på konsulatet i Amsterdam eller Groningen tillkommer portoavgift som betalas vid ansökningstillfället. I detta fall tillkommer även en avgift för utlämning av ID-handlingen, som betalas vid utlämningstillfället.
Efter ansökan tar det vanligtvis två till fyra veckor innan passet eller ID-kortet kan hämtas på ambassaden eller på ett konsulat. Ambassaden har tyvärr ingen möjlighet att påskynda handläggningstiden.
Information om att passet eller ID-kortet kan hämtas skickas till den e-postadress som du uppger vid ansökningstillfället. Vid utlämningstillfället måste det gamla passet och/eller ID-kortet tas med.
Det går bra att hämta passet eller ID-kortet under ambassadens öppettider och du behöver inte ha bokat tid.
Om du vill ändra namn i passet, till exempel efter giftermål, måste du innan du ansöker om nytt pass kontakta Skatteverket för att få ditt namn ändrat. Information om hur du ansöker om att byta namn finns här. Om du vill ändra din födelseort måste du ta med födelsebevis i original vid ansökningstillfället.
Den som ansöker i Sverige men inte kan vänta på sitt pass/ID-kort, kan be att resehandlingen skickas till ambassaden i Haag som även kan vidarebefordra ID-handlingen till Amsterdam eller Groningen. Vänligen be polisen anteckna vid vilken ambassad/vilket honorärkonsulat du önskar hämta resehandlingen. Då tillkommer porto- och utlämningskostnader, men det blir ändå billigare än att ansöka i Nederländerna. Länk till avgifter.
Svenska pass och nationella ID-kort för vuxna är giltiga i fem år. Svenska medborgare kan beviljas högst tre vanliga pass under en femårsperiod.