En legalisering är en stämpel som intygar att namnteckningen på ett dokument är äkta och i vilken egenskap undertecknaren har skrivit på.
Ambassaden kan endast legalisera:
Mer information på UD Legaliseringars webbplats
Legaliseringar vid ambassaden sker efter tidsbokning.
Notera att lokala myndigheter som regel kräver att svenska intyg (exempelvis personbevis, födelsebevis, äktenskapsbevis, äktenskapscertifikat, intyg från Pensionsmyndigheten, universitet eller rättsväsendet) ska vara legaliserade av behörig myndighet för att kunna användas i Moçambique. Ofta behöver svenska intygen legaliseras av UD i Stockholm.
Ambassaden rekommenderar att man noggrant kontrollerar i förväg vad som krävs för intyg och stämplar med den myndighet i Moçambique som man avser använda det svenska intyget hos.
På Skatteverkets hemsida finns mer information om de olika personbevis som Skatteverket kan utfärda.
Ambassaden kan intyga att en kopia överensstämmer med uppvisat original.
Ambassaden kan bestyrka namnunderskrifter som görs inför utsänd ambassadpersonal.
Ambassaden har inga auktoriserade översättare. För översättningar hänvisas till Kammarkollegiet.
Ambassaden tar en avgift för legaliseringar och dylik service.
Handläggningstiden för legaliseringar är en arbetsdag.