Vad kan du få hjälp med?
Om oturen är framme och du råkar ut för en olycka, blir svårt sjuk eller tappar passet är det viktigt att ha en försäkring, men det kan också vara bra att veta vad svenska ambassader och konsulat kan hjälpa dig med.
- råd om hur du överför pengar från Sverige
- att kontakta försäkringsbolagens larmcentraler – Euro-Alarm, Nordic Assistance eller SOS International
- att kontakta anhöriga i en nödsituation eller lösa andra problem i samband med till exempel en olyckshändelse, akut sjukdom eller dödsfall
- kontaktinformation till försvarsadvokat, läkare och tolk samt vid behov få hjälp med att kontakta dem
- ett provisoriskt pass för att kunna resa hem till Sverige. På ambassaden i Mexico City och på konsulatet i Cancún kan du ansöka om ett ordinarie pass.
Vad kan du inte få hjälp med?
- Valutaväxling eller annan bankservice
- Hotell- och biljettbokningar
- Betalning av skulder, böter eller borgen
- Tolkning och översättningar
Tänk på att
- teckna en reseförsäkring eller kontrollera om du har en hemförsäkring med reseskydd innan resan börjar
- ha giltigt pass och visum
- kontrollera om du behöver vaccinera dig
- om du befinner dig i en nödsituation, kontakta ambassaden eller närmsta konsulat
- kontakta dina anhöriga i en krissituation
- tänk på att aldrig ta med paket eller väskor med okänt innehåll när du ska passera en landsgräns.
I en krissituation är det viktigt att följa lokala myndigheters råd och rekommendationer. Se vår Reseinformation
> Kontaktinformation till ambassaden och honorärkonsulaten hittar du längre ner på sidan
Efter kontorstid blir du automatiskt kopplad till jourhavande på Utrikesdepartementet
Då du är gäst i ett annat land, tänk på att rätta dig efter landets sedvänjor och lagar. Svensk lag gäller bara i Sverige!
Senast uppdaterad 08 sep 2022, 10.44