Om du är i behov av pengar på grund av en stöld eller annan oväntad händelse förväntas du i första hand föra över pengar från egna konton eller kontakta anhöriga eller vänner.
Pengar från Sverige kan överföras via mobiltjänsten Swish eller om du är i behov av kontanter via till exempel Western Union. I Liberia finns flera ombud för Western Union, du hittar kontaktuppgifter här.
Du kan också få hjälp av ambassaden att ta ut kontanter genom att du eller någon annan överföra pengar till UD:s bankgiro. Du får då betala både bankens eventuella avgift och UD:s avgift om 600 kronor.
Om du hamnar i en nödsituation som inte är självförvållad och när alla andra möjligheter är uttömda kan ambassaden bistå, om så är skäligt, med ett tillfälligt lån för att kunna återvända till Sverige. Kontakta ambassaden för mer information.
SOS International
+45 70 10 50 50
Falck Global Assistance
+46 8 587 717 76
Europeiska ERV Alarm
+46 770 456 920
Gouda Alarm
+45 33 15 60 60