Om du på grund av rån eller stöld blivit av med din reskassa bör detta omgående polisanmälas och därefter tas kontankt med den kubansk serviceinrättning som bistår turister – ASISTUR.
Asistur är motpart till SOS International i försäkringsfrågor. ASISTUR har öppet dygnet runt, årets samtliga dagar. ASISTUR kan bland annat hjälpa till med försäkringsärenden och penningöverföringar (mot avgift). ASISTUR hjälper till med att kontakta försäkringsbolag/bank och förskotterar, inom 24 timmar, medel som försäkring täcker alternativt bemyndigande från bank att utbetala viss summa. Nedan kontaktuppgifter till ASISTUR i Kubas större städer. Obs börja alltid med att kontakta kontoret i Havanna:
Havanna
Varadero
Santiago de Cuba
Holguin
Cayo Coco
Du kan också vända dig till Havannas huvudkontor för kredit-/betalkort beläget i hotell Habana Libre, Calle 23 esq. a M, Vedado, tel: +53-7-833 4011 för att spärra förlorade kort och även få ut ett nödbelopp som täcker dina utgifter för en dag eller två. Kontoret har öppet dygnet runt, årets samtliga dagar.
Om det blir nödvändigt att skjuta upp din hemresa i avvaktan på pengar, bör du omedelbart boka om din flygbiljett hos flygbolaget. Reser du med en researrangör är det naturligt att du i första hand vänder dig till platsrepresentanten för att få hjälp eller råd.
Vid sidan av den hjälp ASISTUR erbjuder kan du göra en privat överföring av medel till kubansk bank genom att anmoda din bank att per telex eller fax översända ett visst belopp, vanligen tar denna överföring 7 arbetsdagar. Fax och telex kan exempelvis sändas från de stora hotellen.
Bankerna i Havanna har normalt öppet: måndag - fredag 08.30-15.00, sista arbetsdagen i månaden: 08.30-12.00.
Förslag på bank i Havanna:
Banco Popular de Ahorros Tel: +53-7-22 25 46(-49)
BANDEC (Banco de Credito y Comercio) Tel: +53-7-60 49 11/62 80 01
För svenska medborgare gäller att om ALLA andra möjligheter att få pengar från Sverige är uttömda kan du vända dig till ambassaden, som i ett akut nödläge kan vara dig behjälplig.
Denna hjälp kan då t.ex. innebära att ambassaden förmedlar kontakt med anhörig som inbetalar medel till Utrikesdepartementet i Stockholm varefter ambassaden kan utbetala förskott. Denna hantering tar ca 2-3 dagar. Avgift uttas.