Om oturen är framme och du råkar ut för en olycka, blir svårt sjuk eller tappar passet är det viktigt att ha en försäkring, men det kan också vara bra att veta vad svenska ambassader och konsulat kan hjälpa dig med.
I vissa fall kan även annan utländsk medborgare som är bosatt i Sverige få hjälp. Det gäller även svensk medborgare som inte är bosatt i Sverige.
När du är gäst i ett annat land – tänk på att rätta dig efter landets sedvänjor och lagar. Svensk lag gäller bara i Sverige!
> Konsulärt skydd för EU-medborgare
Om du har tecknat en reseförsäkring eller har en vanlig hemförsäkring och råkar ut för sjukdom, skada, stöld eller annat ska du så fort som mjligt ta direktkontakt med ditt försäkringsbolags alarmcentral, SOS-International, Euro-Center, Falck Global Assistance eller Gouda.
Alarmcentralerna är öppna 24 timmar om dygnet, samtliga dagar. Av ditt försäkringsbrev eller servicekort framgår vilken alarmcentral som ditt försäkringsbolag anlitar. Om ej, kontakta försäkringsbolaget för besked.
SOS International A/S
Nitivej 6
DK-2000 Fredriksberg
Tel: +45 70 10 50 55
Larmcentralen: +45 70 10 50 50
Fax: +45 70 10 50 56
E-post: sos@sos.eu
www.sos.dk
Falck Global Assistance
Mejerivägen 9, Box 44024
SE-100 73 Stockholm
Tel: + 46 8 587 717 17
Fax: + 46 8 505 939 13
E-post: fga@falck.com
www.falckglobalassistance.com
Euro-Center
Krizikova 36a
CZ-186 00 Prag 8
Tel: +420 221 860 330
Fax: +420 221 860 100
E-post: holding@euro-center.com
www.euro-alarm.cz
Goudas Alarmcentral
A.C Meyers Vænge 9
2450 København SV
Danmark
Tel: + 45 33 15 60 60
Fax: + 45 33 15 60 61
E-post: alarm@gouda-rf.se
www.gouda-rf.se