Du som är bosatt i Kroatien och får pension från svenska Pensionsmyndigheten eller ersättning från Försäkringskassan behöver varje år lämna ett levnadsintyg. Intyget ska vara stämplat och signerat av en godkänd myndighet eller institution. Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan skickar ut information om levnadsintyg varje gång det ska förnyas.
Läs mer om levnadsintyg
Ambassaden i Zagreb och konsulaten i Kroatien kan signera och stämpla levnadsintyg. För att få ditt levnadsintyg signerat och stämplat ska du visa en giltig id-handling vid ditt besök. Du behöver boka tid genom ambassaden.zagreb@gov.se
Om du har svårt att ta dig till ambassaden i Zagreb eller något av konsulaten i Kroatien kan du vända dig till en av följande godkända myndigheter eller institutioner:
Om du inte kan besöka någon av de angivna myndigheterna, till exempel vid sjukhusvistelse eller motsvarande, kan Pensionsmyndigheten i speciella fall godkänna levnadsintyg signerat av en läkare eller liknande. Kontakta ambassaden för rådgivning om du är sjuk eller sängliggande. Ambassaden eller konsulaten gör tyvärr inga hembesök.
Om du inte har fått något brev kan det bero på att uppgifterna hämtas digitalt från landet du bor i, eller att du har bytt adress och glömt att meddela Pensionsmyndigheten/Försäkringskassan. Du kan ladda ner levnadsintyget online.
Ditt stämplade och signerade levnadsintyg ska du skicka till Pensionsmyndigheten på något av följande sätt:
Ditt stämplade och signerade levnadsintyg ska du skicka till Försäkringskassan på något av följande sätt:
Försäkringskassans inläsningscentral
839 88 Östersund Sweden
Skickar du blanketter, intyg eller andra handlingar till Försäkringskassan med post ska du skriva personnummer och vilken ersättning det gäller på varje dokument.