Om du har tecknat en reseförsäkring eller har en vanlig hemförsäkring och råkar ut för sjukdom, skada, stöld eller annat ska du så fort som möjligt ta direktkontakt med ditt försäkringsbolags alarmcentral, SOS-International, Euro-Center, Falck Global Assistance eller Gouda.
Ambassaden uppmanar resenärer att ha en giltig rese- och sjukförsäkring. Eventuell sjukvård kan annars bli mycket kostsam.
Alarmcentralerna är öppna 24 timmar om dygnet, alla dagar. Av ditt försäkringsbrev eller servicekort framgår vilken alarmcentral som ditt försäkringsbolag anlitar. Om inte, kontakta försäkringsbolaget för besked. Försäkringsbolagen har kontaktläkare som kan sätta sig i förbindelse med den behandlade läkaren i utlandet. Man accepterar dessutom "collect calls", dvs mottagaren betalar.
SOS-International A/S är de nordiska försäkringsbolagens serviceorganisation i samband med utlandsskador. Syftet med verksamheten är att hjälpa utlandsresenärer på de nordiska försäkringsbolagens vägnar.
SOS International A/S
Nitivej 6
DK-2000 Fredriksberg
Tel: +45 70 10 50 55
Larmcentralen: +45 70 10 50 50
E-post: sos@sos.eu
www.sos.eu/se/
Falck Global Assistance
Ostmästargränd 5, Box 90322
SE-120 40 Årsta
Tel: + 46 8 587 717 17
E-post: fga@falck.se
www.falckglobalassistance.com/
Euro-Center Prague
Krizikova 36a
CZ-186 00 Prag 8
Tel: +420 221 860 619
E-post: help@euro-center.com
www.euro-center.com
Gouda Alarmcentral
Sejrøgade 7
2100 Köpenhamn Ø
Tel: + 45 33 15 60 60
E-post: alarm (gouda.dk)
www.gouda.dk