För att kunna ansöka om pass eller nationellt id-kort måste man ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer. Ambassaden rekvirerar samordningsnummer från Skatteverket enbart för svenska medborgare som är nyfödda barn eller personer som aldrig innehaft svenskt pass, nationellt id-kort eller varit folkbokförda i Sverige och som avser ansöka om resehandling.
Att ansöka om samordningsnummer är gratis. Observera att handläggningstiden hos Skatteverket tidvis kan vara lång.
*I texten ovan menas med sökanden den svenska medborgaren som behöver samordningsnummer för att kunna ansöka om pass eller nationellt id-kort.
Från och med den 18 juni 2021 kan ett samordningsnummer ha olika status:
Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat vid utgången av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket.
Om du har ett giltigt pass så gäller det till sista giltighetsdag även om ett samordningsnummer blir vilandeförklarat. När du ansöker om nytt pass kommer ansvarig passmyndighet att begära förnyelse av samordningsnumret.
För information om vilken status ditt samordningsnummer har och när det blir vilandeförklarat ska du vända dig till Skatteverket som är ansvarig myndighet.
Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i ett annat land, men inte både och. Du behöver också meddela Skatteverket om du byter personuppgifter, såsom namn eller medborgarskap.
Mer om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida.