Om utlandet Finland

Samordningsnummer

För att kunna ansöka om pass eller nationellt id-kort måste man ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer. Ambassaden rekvirerar samordningsnummer från Skatteverket enbart för svenska medborgare som är nyfödda barn eller personer som aldrig innehaft svenskt pass, nationellt id-kort eller varit folkbokförda i Sverige och som avser ansöka om resehandling.

Följande krävs för att ansöka om samordningsnummer:

  • Sökanden* måste personligen komma till ambassaden eller ett svenskt konsulat. Om sökanden är minderårig ska även vårdnadshavare närvara.

  • Utdrag ur det finska befolkningsdatasystemet (från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata dvs DVV) för den sökande där personuppgifter, kön, födelseort och medborgarskap framgår. Om sökanden är minderårig ska utdraget även innehålla uppgift om föräldrar och vårdnadshavare. Utdraget ska var i original med DVV:s stämpel , på svenska och får vara max en (1) månad gammalt. Eftersom intyget ska vara i original och försett med stämpel, så kan det ej skrivas ut via DVV:s hemsida. När du kontaktar DVV, så bör du uppge vad som ska framgå av intyget.

  • Sökanden ska styrka sin identitet med giltigt pass eller giltig legitimation. Om sökanden inte kan styrka sin identitet ska en nära anhörig styrka identiteten och uppvisa giltig legitimation. För minderåriga kan medföljande vårdnadshavare (som kan legitimera sig) styrka barnets identitet.

  • Om bara den ena föräldern följer med minderåriga, så måste han/hon ha med sig den andres giltiga pass eller fotolegitimation (original eller bestyrkt kopia).

  • Ytterligare handlingar kan behövas, till exempel om sökanden är född före den 1 april 2015 eller född utanför Finland. Vänligen kontakta ambassaden för ytterligare information.

  • Boka tid på ambassaden eller konsulatet när ovan nämnda handlingar har anskaffats.

Att ansöka om samordningsnummer är gratis. Observera att handläggningstiden hos Skatteverket tidvis kan vara lång.

*I texten ovan menas med sökanden den svenska medborgaren som behöver samordningsnummer för att kunna ansöka om pass eller nationellt id-kort.


Från och med den 18 juni 2021 kan ett samordningsnummer ha olika status:

  • Aktivt
  • Vilandeförklarat

Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat vid utgången av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket.

Om du har ett giltigt pass så gäller det till sista giltighetsdag även om ett samordningsnummer blir vilandeförklarat. När du ansöker om nytt pass kommer ansvarig passmyndighet att begära förnyelse av samordningsnumret.

För information om vilken status ditt samordningsnummer har och när det blir vilandeförklarat ska du vända dig till Skatteverket som är ansvarig myndighet.

Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i ett annat land, men inte både och. Du behöver också meddela Skatteverket om du byter personuppgifter, såsom namn eller medborgarskap. 

Mer om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida.