Om du har förlorat ditt pass, nationella id-kort eller bankkort, ska du spärra det och anmäla förlusten till polisen
Om du förlorar ditt pass eller nationella id-kort måste det alltid anmälas till svensk polis för att spärras.
Från utlandet ringer du +46 77 114 14 00.
Du ska även göra en polisanmälan hos lokal polis och lämna in polisrapport när du ansöker om nytt pass.
Ska du resa inom kort kan du ansöka om ett provisoriskt pass vid ambassaden i Bogotá.
Information om provisoriskt pass: Provisoriskt pass
Om du inte ska resa inom kort kan du ansöka om ett nytt ordinarie pass på ambassaden i Bogotá.
Information om förnyelse av pass för vuxna: Förnyelse av pass för vuxna
Information om förnyelse av pass för minderåriga: Förnyelse av pass för barn under 18 år
Om du har blivit av med ditt kredit- eller betalkort ska du göra en polisanmälan. Det är också viktigt att du spärrar ditt kort. Du spärrar kortet genom att kontakta din svenska bank via telefon eller din internetbank.
Observera att ambassaden inte kan hjälpa till med att ta emot kredit- eller betalkort som skickas från Sverige om du beställer ett nytt kort till utlandet. Se därför till att det skickas direkt till ett bokat boende i stället.