Nyfödda barn och personer som aldrig innehaft svenskt pass, nationellt identitetskort eller varit folkbokförda i Sverige måste erhålla samordningsnummer innan det är möjligt att söka svenskt pass eller nationellt identitetskort. Har vårdnadshavarna inte gjort namnanmälan görs detta samtidigt.
Om du inte planerar att ansöka om ett svenskt pass till ditt barn så behöver barnet inget samordningsnummer. Du kan då istället själv välja att skicka in en namnansökan direkt till Skattverket.
På en svensk ambassad eller generalkonsulat utomlands som är passmyndighet kan du som vårdnadshavare ansöka om pass för barnet. Det gäller om barnet är svensk medborgare.
För att passmyndigheten ska kunna utfärda pass måste ett barn som är fött utomlands erhålla ett samordningsnummer. Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Syftet med samordningsnummer är att myndigheter och andra samhällsfunktioner ska kunna identifiera personer även om de inte är folkbokförda i Sverige.
Ansökan om pass sker i två steg.
Det är passmyndigheten som beställer ett samordningsnummer. Det är alltså inte du själv som beställer samordningsnummer till ditt barn.
Boka en tid vid ambassaden vía mejl eller per telefon.
Barnet måste komma till ambassaden tillsammans med minst en av vårdnadshavarna på den inbokade tiden. Följande dokument tas med:
När beslut om samordningsnummer fattats av Skatteverket meddelas familjen för att boka tid för att fullfölja passansökan. Familjen bokar då tid för passfotografering och betalning av passansökan. Tid bokas online: Pass och id-handling - Sweden Abroad
Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige, men som ändå har behov av att ha kontakt med svenska myndigheter eller andra delar av samhället, exempelvis vid passansökan hos ambassaden.
Ett samordningsnummer behåller du livet ut, men om du folkbokförs i Sverige byts samordningsnummer ut och du får istället ett personnummer.
Ett samordningsnummer som inte används markeras som vilande. Det sker automatiskt efter fem år och är en uppgift som registreras i folkbokföringen. Samordningsnumret kan förnyas om behov finns. Söker man exempelvis om ett nytt pass så ansöker samtidigt ambassaden om att förnya samordningsnumret.
Ett vilandeförklarat samordningsnummer betyder att det kan finnas behov av att kontrollera att identitets- och personuppgifterna stämmer.
Även om ett samordningsnummer blir vilandeförklarat så gäller passet. Däremot så kommer ansvarig myndighet begära förnyelse av samordningsnumret när det blir dags att utfärda nytt pass.
När en myndighet förnyar ett samordningsnummer så behöver de kontrollera dina identitets- och personuppgifter.
Nej. Ett samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som aldrig har varit folkbokförda i Sverige, men som ändå har behov av att ha kontakt med olika svenska myndigheter, exempelvis för att ansöka om svenskt pass. Samordningsnumret har inget att göra med ditt medborgarskap. Ditt medborgarskap påverkas alltså inte av att samordningsnummret vilandeförklaras.
Unga personer bör dock vara uppmärksamma på att de, enligt medborgarskapslagen, kan förlora sitt svenska medborgarskap efter 22 års ålder om de aldrig har besökt eller varit folkbokförda i Sverige, läs mer om detta här: Förlora eller behålla svenskt medborgarskap - Sweden Abroad
Har du tidigare haft samordningsnummer och nu fått personnummer så ska du också byta ID-handlingar (pass och nationellt ID-kort) om du har sådana. Handlingar utfärdade med ditt samordningsnummer slutar vara giltiga efter att du har fått ett personnummer.