Nyfödda barn och personer som aldrig innehaft svenskt pass, nationellt identitetskort eller varit folkbokförda i Sverige måste erhålla samordningsnummer innan det är möjligt att söka svenskt pass eller nationellt identitetskort. Har vårdnadshavarna till ett nyfött barn inte gjort namnanmälan görs detta samtidigt. Namnanmälan på Skatteverkets hemsida
Ett samordningsnummer har efter den 18 juni 2021 olika status:
Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat vid utgången av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket.
Om du har ett giltigt pass så gäller det till sista giltighetsdag även om ett samordningsnummer blir vilandeförklarat. När du ansöker om nytt pass kommer ansvarig passmyndighet att begära förnyelse av samordningsnumret. Mer information återfinns här.
För information om vilken status ditt samordningsnummer har och när det blir vilandeförklarat vänder ni er till Skatteverketsom är ansvarig myndighet.
Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i ett annat land, men inte både och.
Du behöver också meddela Skatteverket om du byter personuppgifter så som namn eller medborgarskap.
Mer om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida.
För att ambassaden ska kunna utfärda pass måste ett barn som är fött utomlands erhålla ett samordningsnummer. Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Syftet med samordningsnummer är att myndigheter och andra samhällsfunktioner ska kunna identifiera personer även om de inte är folkbokförda i Sverige.
Barnet måste komma till ambassaden eller något av våra underliggande konsulat tillsammans med minst en av vårdnadshavarna.
Mer information om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida