Hotbilden mot Sverige och svenska intressen utomlands är sedan tidigare förhöjd. Svenskar utomlands uppmanas att iaktta ökad försiktighet och förhöjd vaksamhet samt att lyssna på lokala myndigheters råd. Svenskar utomlands uppmanas också att skriva upp sig på svensklistan samt ladda ner den senaste versionen av appen UD Resklar och där aktivera pushnotiser för aktuellt land.
Uppmaning till svenskar utomlandsSedan terroristdådet i Bryssel den 16 oktober 2023 uppmanas svenskar på plats att vara vaksamma samt att följa nyheterna och lokala myndigheters råd och anvisningar. Säkerhetsnivån ligger sedan dess på 3, av en 4-gradig skala, i hela Belgien. Detta innebär att terrorhotet är påtagligt och myndigheterna uppmanar till ökad vaksamhet. Vid behov kan regional och/eller lokal polis fatta beslut om ytterligare förebyggande åtgärder.
Om du befinner dig i Belgien, skriv upp dig på Svensklistan, ladda ner appen UD Resklar och aktivera push-notiser för Belgien.
Generalkonsulatet i Bryssel finns på Square de Meeûs 30, e-postadress: generalkonsulat.bryssel@gov.se
I händelse av akuta konsulära ärenden utanför kontorstid kontaktas konsulära jouren på utrikesdepartementet i Stockholm.
E-post till konsulära jouren, telefon +46 8 405 50 05, dygnet runt.
Ambassadens reseinformation
Det är viktigt att du förbereder dig inför resan. Läs på om ditt resmål och se alltid till att ha ett giltigt pass eller nationellt ID-kort, visum om det behövs och en försäkring som täcker resans längd och de aktiviteter du planerar. Tänk på att du alltid lyder under det landets lagar som du vistas i.
Det går inte att ansöka om svenskt pass eller nationellt ID-kort i Belgien. Den som är i behov av att ansöka om ordinarie pass eller nationellt ID-kort får ta kontakt med polisen eller en svensk ambassad. Det är däremot möjligt att hämta ut nationellt ID-kort och/eller svenskt pass på generalkonsulatet i Bryssel. Utlämningsavgift på 200 SEK i lokal valuta tillkommer.
Vid förlust av svenskt pass/nationellt ID-kort eller om giltighetstiden gått ut, alternativt om passet är inlämnat till utländsk ambassad för utfärdande av visering, går det att ansöka om provisoriskt pass vid generalkonsulatet i Bryssel. Det provisoriska passet utfärdas för resa direkt till Sverige, alternativt bosättningslandet och har kort giltighetstid. Avgiften för provisoriska passet är 1800 SEK i lokal valuta. Se mer information under hjälp till svenskar utomlands.
På Riksdagens sida med EU-information kan du få hjälp att hitta vilka svenska myndigheter eller institutioner som kan ge svar på dina frågor om pass, visum, resa med djur, handla, mobiltelefon, internetsurf eller om du blir sjuk på resan.
Utförlig information om Belgien hittar du på Utrikespolitiska Institutets hemsida.
I en kris hittar du ambassadens och Utrikesdepartementets råd och information till svenska medborgare i ambassadens reseinformationen. Ladda gärna ner appen UD Resklar, appen är direkt länkad till reseinformationen och innehåller samma information. För att bli kontaktad av ambassaden eller Utrikesdepartementet i en krissituation kan du anmäla dig på svensklistan.
Du kan hitta information om svenskt medborgarskap på Migrationsverkets hemsida.
Om du inte har giltigt ordinarie pass eller nationellt ID-kort och behöver resa från Belgien till Sverige kan du ansöka om ett provisoriskt pass/nödpass på generalkonsulatet i Bryssel. Avgiften är 1800 SEK (162 EUR).
Ett nödpass är ett dokument i A4-format, utfärdat för en specifik och nära förestående (inom två-tre dagar) resa. Giltighetstiden beror på resans längd. Du måste själv kontrollera att landet du ska resa till godtar ett svenskt nödpass, det kan du till exempel göra genom att kontakta landets ambassad eller en resebyrå.
Förlustanmälan på Brussels Airport kan göras online på flygplatsens hemsida.
Även Brussels South Charleroi Airport har ett online kontaktformulär.
Har du förlorat något på tåget kan du göra anmälan på belgiska spårvägens hemsida.
Om du har tappat bort ditt pass ska du spärra passet genom att kontakta polisen i Sverige. Gör också en polisanmälan på lokalt poliskontor i Belgien.
Att gifta sig inför utländsk myndighet i utlandet
Kontakta först den utländska myndigheten för att ta reda på vilka dokument som kan behövas för vigsel i det landet och om dokumenten behöver stämpel av handläggare från Skatteverket eller inte.
Äktenskapscertifikat (Marriage licence)
En utländsk myndighet kan till exempel kräva att du lämnar ett äktenskapscertifikat inför vigseln. Ett äktenskapscertifikat är en individuell handling som visar att du har rätt att gifta dig. Det betyder att om ni är två svenska medborgare som ska gifta er inför en utländsk myndighet behöver ni varsitt certifikat. Är du svensk medborgare bosatt i utlandet ska du kontakta närmaste svenska ambassad eller konsulat.
Du behöver ta med följande underlag för att ansöka om äktenskapscertifikat på generalkonsulatet i Bryssel:
• Svenskt personbevis, max 1 månad gammal (från Skatteverket)
• Belgiskt ”Certificat de Résidence” där ditt civilstånd framgår
• Ditt svenska pass eller nationella ID-kort i original
• Din partners pass eller ID-kort i original
• Din partners ”Certificat de Résidence” eller motsvarande dokument där uppgifter om namn, födelseort, födelsedatum, kön, civilstånd samt bostadsadress framgår
• 200 SEK i lokal valuta för äktenskapscertifikatet. Intyget om äktenskapscertifikat gäller i fyra månader från dagen för utfärdandet.
Om du vill byta ditt efternamn hittar du information om hur du gör på Skatteverkets hemsida.