Barn födda utomlands måste få ett samordningsnummer innan föräldrarna kan ansöka om deras första pass.
Ansökan om samordningsnummer är det första steget i barnets första passansökan.
När Skatteverket har fattat ett beslut om samordningsnummer för ditt barn kan du boka en tid för att ansöka om pass. Det är först vid detta tillfälle som barnet fotograferas och du betalar för passansökan.
Boka tid för ansökan om samordningsnummer via e-post till ambassaden.
Om du vill göra en ansökan på något av konsulaten bör du kontakta det relevanta konsulatet direkt för att boka tid. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige och därför inte kan få ett personnummer.
Samordningsnummer är uppbyggda på ett sätt som liknar personnummer med tio siffror. De inledande sex siffrorna utgår från personens födelsetid (år, månad och dag). Siffran för födelsedag ökas med talet 60.
Om du flyttar till Sverige ersätts samordningsnumret av ett personnummer. Du behöver då ansöka om nya id-handlingar.
Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat automatiskt vid utgången av det femte kalenderåret om ingen begäran om förnyelse har inkommit till Skatteverket. När du ansöker om nytt pass begär ansvarig passmyndighet att samordningsnumret förnyas.
Om du har ett giltigt pass så gäller det till sista giltighetsdag även om ditt samordningsnummer blir vilandeförklarat. För information om vilken status ditt samordningsnummer har och när det blir vilandeförklarat vänder du dig till Skatteverket som är ansvarig myndighet.
Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i ett annat land.
Du behöver också meddela Skatteverket om du byter personuppgifter så som namn eller medborgarskap.
Det går bra att barnet inkommer till ambassaden eller något av konsulaten med endast en av vårdnadshavarna.
I dessa fall ska följande medföras:
Om barnet endast har en vårdnadshavare måste detta styrkas med exempelvis vårdnadsdom, dödsfallsintyg eller födelsebevis.
Nej. Ansökan om samordningsnummer görs endast i samband med passansökan.
Om du vill registrera ditt barns födelse utan att ansöka om pass vänder du dig till Skatteverket.
Om vad du som nybliven förälder behöver göra - på Skatteverkets webbplats
Det går inte att ansöka om samordningsnummer på distans. Barnet behöver komma till ambassaden eller något av våra konsulat tillsammans med minst en av vårdnadshavarna.
Om du vill lämna in ansökan om samordningsnummer på något av våra konsulat behöver du kontakta det för att boka tid. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Att vidimera betyder att en person (någon annan än du själv) intygar att en kopia stämmer överens med handlingen i original. Personen ska skriva på kopian att den stämmer överens med originalet (exempel: ”jag intygar att kopian stämmer överens med originalet” eller "vidimeras"). Personen ska också skriva sin namnteckning på kopian, sitt namnförtydligande och telefonnummer, inklusive landsnummer.
Du kan beställa en kopia på beslut om svenskt medborgarskap genom Migrationsverket.
Beställ originalhandlingar eller kopior från Migrationsverket
Ambassaden skickar en begäran om tilldelning av samordningsnummer till Skatteverket när du har lämnat in kompletta ansökningshandlingar på ambassaden eller något av konsulaten.
Du hittar information om aktuella handläggningstider på Skatteverkets webbplats.
Handläggningstid: hur lång tid tar det? - på Skatteverkets webbplats