• Svenska

Om utlandet Indonesien

Internetbedrägeri

Ambassaden tar regelbundet emot telefonsamtal och e-postmeddelanden från svenska medborgare som fallit offer för nätbedrägerier med indonesiska personer och företag inblandade.

Ofta handlar det om att hjälpa till med att föra över stora summor av pengar och "bankavgifter" som uppkommer, fiktiva företag som inte är kontaktbara efter betalningen är genomförd. Det kan även röra sig om sociala kontakter och orimligt hög, uppdiktad visumavgift för att hälsa på i Sverige. Så fort pengarna är överförda bryter mottagaren ofta kontakten. Bedragarnas metoder har blivit allt mer raffinerade och det kan ofta vara mycket svårt att avgöra om den nyfunna kontakten har ärliga avsikter eller inte. Landets avsaknad av person- och företagsregister gör att ambassaden inte kan vara behjälplig i att bekräfta att personer eller företag är de som de ger sig ut för att vara.

Det har förekommit att bedragare utgett sig för att företräda ambassaden i sina kontakter med svenska personer. Vid eventuella frågor kring viseringsprocessen kontakta gärna ambassadens migrationsavdelning på vår e-postadress: ambassaden.jakarta-visum@gov.se

Ambassaden avråder starkt från att skicka pengar till personer som man aldrig har träffat i verkliga livet. Ambassaden har inga möjligheter bistå med hjälp i dessa typer av ärenden. Att driva en rättsprocess i Indonesien är både komplicerat och dyrt, och eventuell polisanmälan eller advokatkostnader är den enskildes eget ansvar.

Senast uppdaterad 16 jan 2018, 11.16