⚠️ Boka tid åtminstone 3 månader innan en resa. Ta hänsyn till både väntetiden i bokningssystemet samt leveranstiden. Nya tider släpps löpande och avbokade tider återpubliceras automatiskt.
Du bokar tid via ambassadens elektroniska bokningssystem: Boka tid här
Om du har fått förhinder och inte kan komma på din tid, avboka så snart som möjligt så blir tiden tillgänglig för någon annan: Avboka eller boka om din tid
Information om vilka dokument du behöver ta med till ambassaden finns i ditt bekräftelsemejl samt på följande sidor:
Din ansökan ska vara komplett när du kommer till ambassaden. Om medborgarskapsformuläret inte är komplett ifyllt eller om dokument saknas kan det innebära en försenad handläggning av din ansökan eller att du måste boka en ny tid.
Kraven gäller för båda förstagångsansökningar samt vid ansökan om förnyelse av pass.
Vid varje ny ansökan om pass eller nationellt id-kort utförs en medborgarskapsutredning. Den som ansöker om svenskt pass eller nationellt id-kort är därför vid varje ansökningstillfälle skyldig att kunna styrka sitt svenska medborgarskap, detta oavsett om du är född eller bosatt i Sverige.
Mer information om vilka handlingar som vanligtvis bör presenteras vid ansökningstillfället finns i följande checklistor:
Krav på passets giltighetstid vid resa
Det går bra att vistas i Chile och åka tillbaka till Sverige så länge passet är giltigt under hela vistelsen.
Ska du resa till eller genom något annat land bör du ta redo på om landet har speciella regler vad gäller passets giltighet. Vissa länder kräver att passet ska vara giltigt en viss tid efter hemresan, sex månader är inte ovanligt. Kontakta landets ambassad eller din researrangör för mer information. Observera att olika krav kan gälla i transitlandet och i landet som är din slutdestination.
Du betalar avgiften för passet med kort på ambassaden vid din inbokade tid. Det går inte att betala med kontanter.
Se aktuell avgift här: Avgifter
Efter att din ansökan har blivit godkänd tar det cirka 3 till 4 veckor för passet att levereras till ambassaden.
Om dokument saknas eller ditt samordningsnummer kräver återaktivering tar det längre tid att godkänna din begäran, vilket innebär en längre handläggningstid.
När passet är färdigt att hämtas kontaktas du av ambassaden. Du måste personligen komma för att hämta ut ditt pass. Minderårigas pass kan hämtas av en vårdnadhavare.
Har du ansökt om ditt pass i Sverige eller vid en annan ambassad tas en expeditionsavgift ut när du hämtar passet här i Santiago. Se aktuell avgift här.
Du kan be att få ditt pass skickat till en svensk ambassad i något annat land eller något av ambassadens underställda konsulat. Du måste då informera om detta i samband med din passansökan. Sedan tillkommer en kostnad för frakt samt en konsulär avgift som vanligtvis betalas vid utlämningen av passet.
Läs mer om vad som gäller om du vill hämta ditt pass på ambassadens konsulat i Lima eller Cusco: Pass i Peru - Sweden Abroad
Om du vill ansöka om pass i Sverige behöver du boka tid hos Polisen.
Gå in på polisens hemsida och välj vilket poliskontor du vill boka tid hos: Boka/avboka tid för pass och id-kort | Polismyndigheten (polisen.se)
För att boka tid online hos polisen krävs det att du har e-legitimation. Om du inte har detta kan du boka tid per telefon +46 77 114 14 00. Mer information finns här: E-legitimation för bokning av tid för ansökan om pass eller nationellt id-kort | Polismyndigheten (polisen.se)
Om det är ditt första pass så måste du visa dokument där ditt personnummer eller samordningsnummer framgår.
Har du varken person- eller samordningsnummer så kan du inte boka tid för pass ännu.
Läs mer om vad som behövs för att få ett samordningsnummer här: Samordningsnummer - Sweden Abroad
Ett samordningsnummer blir automatiskt inaktivt vart femte år.
Har du ett samordningsnummer (istället för personnummer) som blivit inaktivt så måste ambassaden ansöka om att återaktivera det i samband med din passansökan, vilket förlänger handläggningstiden något.
Mer infomation om samordningsnummer finner du här.
Behöver du hjälp med ett annat ärende så kan du inte boka tid i bokningssystemet som enbart är till för pass. Kontakta ambassaden på telefon eller email för att boka en tid för ditt specifika ärende. Andra ärenden handläggs vanligtvis fortare.