Ändringar i passlagen gäller från den 15 april 2016 och innebär att en svensk medborgare kan som mest beviljas tre vanliga pass under en femårsperiod.
Lagändringen medför även att giltighetstiden för vanliga pass till barn under tolv år sänks till tre år. Detta för att yngre barns utseende förändras snabbt. Genom att sänka giltighetstiden minskar risken för missbruk av barns pass. För barn över 12 år och för vuxna kommer de vanliga passen som tidigare att gälla i fem år.
Mycket viktigt att ni inte bokar flygbiljetter förrän ni har fått bekräftelse på en bokad tid.
Den som ansöker om ett nytt vanligt pass eller nationellt id-kort måste personligen besöka ambassaden för att lämna in ansökan och göra biometri. Du måste hämta ditt nya pass personligen på ambassaden eller på något av konsulaten. Alla svenska konsulat i Brasilien tar ut en avgift för att lämna ut svenska pass vilken betalas direkt till konsulatet när passet hämtas ut. Se avgiftslistan Passet måste hämtas inom 6 månader annars makuleras det och ansökningsavgiften betalas inte tillbaka. Vårdnadshavare kan hämta för barn, men måste ta med sig sitt eget pass eller giltig fotolegitimation.
För att kunna ta biometri måste ambassadens internetuppkoppling fungera. Det har hänt ett antal gånger att en passkund har varit tvungen att komma tillbaka till ambassaden då internet inte har fungerat. Detta är tråkigt och ibland dyrt för berörda som har rest långa vägar, men tyvärr en verklighet vi lever i när vi är beroende av att tekniken fungerar.
Notera att passet utfärdas med den information som finns i folkbokföringen. Vi råder dig att därför kontrollera att dina personuppgifter stämmer, speciellt namn och födelseort, innan du kommer till ambassaden. Fel måste rättas till före det att ansökan görs. Du kan kontakta folkbokföringen på telefon +46 8 56485160 alternativt Skatteverkets hemsida.
Mer information hittar du på Polisens hemsida.