Ambassaden tar endast emot anmälan om namn och underlag för rekvisition av samordningsnummer om avsikten är att ansöka om pass. På ambassaden kan man endast ansöka om provisoriskt pass.
Namnanmälan
Önskar vårdnadshavarna endast göra en namnanmälan för barnet och inte ansöka om pass, ska blanketten sändas av vårdnadshavarna direkt till Skatteverket tillsammans med de handlingar som uppges på blanketten längst ner till höger. Dessa handlingar ska vara bestyrkta av valfri myndighet. Läs mer på skatteverkets hemsida: Nybliven förälder | Skatteverket
Adress:
Skatteverket Folkbokföringen
Nipan 163
881 52 Sollefteå
Sverige
Nyfödda barn och personer som aldrig innehaft svenskt pass, Nationellt identitetskort eller varit folkbokförda i Sverige måste erhålla samordningsnummer innan det är möjligt att söka svenskt pass. Har vårdnadshavarna till ett nyfött barn inte gjort namnanmälan görs detta samtidigt.
Ett samordningsnummer har efter den 18 juni 2021 olika status:
Ett samordningsnummer blir vilande förklarat vid utgången av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket.
Om du har ett giltigt pass så gäller det till sista giltighetsdag även om ett samordningsnummer blir vilandeförklarat. När du ansöker om nytt pass kommer ansvarig passmyndighet att begära förnyelse av samordningsnumret.
För information om vilken status ditt samordningsnummer har och när det blir vilandeförklarat vänder ni er till Skatteverket som är ansvarig myndighet.
Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i ett annat land, men inte både och.
Du behöver också meddela Skatteverket om du byter personuppgifter så som namn eller medborgarskap.
Mer om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida.
För att ambassaden ska kunna utfärda ett provisoriskt pass måste ett barn som är fött utomlands erhålla ett samordningsnummer. Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Syftet med samordningsnummer är att myndigheter och andra samhällsfunktioner ska kunna identifiera personer även om de inte är folkbokförda i Sverige.
Det är passmyndigheten som beställer ett samordningsnummer.
Ambassaden får endast rekvirera samordningsnummer för svenska medborgare.
Ansökan om pass sker i två steg.
Passansökan inleds med att ambassaden säkerställer att barnet är svensk medborgare. Därefter rekvirerar ambassaden samordningsnummer från Skatteverket, som är den myndighet som beslutar om samordningsnummer.
När beslut om samordningsnummer erhållits, är det dags att boka tid för att avsluta passansökan, Följande krävs vid rekvisition om samordningsnummer:
Mer information om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida