Instruktioner: Ansökan för vuxen (över 18 år)
Läs noga igenom följande instruktioner i god tid innan ansökningstillfället, ansökningen måste vara komplett och redo att lämnas in vid ankomst till den bokade tiden.
Vid ansökan om svenskt pass/nationellt id-kort görs en medborgarskapsutredning, och den sökande är skyldig att styrka sitt svenska medborgarskap vid ansökningstillfället. Om du ansöker om svenskt pass/nationellt id-kort utomlands måste du alltid lämna in en blankett med information som utgör underlaget för utredningen, samt de styrkande handlingar som krävs i det enskilda ärendet. Observera att detta gäller även om du tidigare haft ett svenskt pass/nationellt id-kort.
För att ansöka om svenskt pass/nationellt id-kort i Australien som vuxen (över 18 år) krävs följande*. Observera att alla handlingar måste medtas i original.
- Ett svenskt personnummer eller samordningsnummer.
- En förbokad tid. Vänligen anländ som tidigast max 15 minuter innan den bokade tiden.
- Personlig närvaro vid ansökningstillfället, besöket tar cirka 15 minuter. Information om foto och fingeravtryck.
- Se till att personuppgifter i Svenska folkbokföringsregistret är korrekta. Namnet som finns registrerat där ligger till grund för utfärdandet av ett svenskt pass/nationellt id-kort.
- Om du har ett tidigare svenskt pass/nationellt id-kort ska detta medtas, giltigt eller utgånget,
- Du måste styrka din identitet med giltig id-handling. Om du saknar giltig svensk id-handling accepterar Sveriges ambassad i Canberra id-handlingar från Australien, Nya Zeeland, och Stillahavsstaterna**. Om du saknar giltig id-handling helt och hållet måste en godkänd intygsgivare följa med och intyga din identitet vid ansökningstillfället.
- Ansökningsavgift motsvarande SEK 1600 betalas i lokal valuta (AUD) vid ansökningstillfället. Betalning vid Sveriges ambassad i Canberra kan med fördel göras med fysiskt betalkort (VISA/Mastercard) som är utställt på dig själv eller en medföljande person.
- Om det nya passet/id-kortet ska vidarebefordras från ambassaden för utlämning vid något av Sveriges honorärkonsulat tillkommer en portoavgift som betalas i lokal valuta (AUD) vid ansökningstillfället.
- Om ditt tidigare pass/id-kort är borttappat eller stulet ska en polisanmälan göras och polisrapport medtas. Det borttappade eller stulna passet/id-kortet spärras då av ambassaden.
- Om du har ett annat medborgarskap än svenskt ska intyg uppvisas som visar vilket datum det utländska medborgarskapet förvärvades. Om du blev dubbel medborgare före 1 juli 2001 ska intyg uppvisas som styrker att du återfått det svenska medborgarskapet (gäller ej personer som fick dubbelt medborgarskap vid födseln).
- Om du endast har svenskt medborgarskap ska intyg uppvisas som styrker att du inte beviljats medborgarskap före 1 juli 2001 i nuvarande bosättnings-/vistelseland utomlands. Detta kan vanligtvis styrkas med bevis om ett visum eller uppehållstillstånd beviljat efter ovan nämnda datum (medtagen utskrift accepteras). I vissa fall kan även intyg krävas som styrker att du inte blivit medborgare i eventuella andra länder utanför Sverige där du varit bosatt.
- Om du inte fick svenskt medborgarskap vid födseln ska svenskt medborgarskapsintyg uppvisas.
- Om du föddes utanför Sverige ska födelsebevis uppvisas. Vid en förstagångsansökan ska även Skatteverkets beslut om namn och samordningsnummer uppvisas.
- Om du fick svenskt medborgarskap vid födseln, är född och bosatt utanför Sverige och är över 22 år gammal ska intyg uppvisas som styrker att du behållit det svenska medborgarskapet innan du fyllde 22.
* Ytterligare handlingar kan behövas i vissa fall.
**Inom Sveriges ambassad i Canberras geografiska område.
Senast uppdaterad 10 jan 2024, 13.26