Här finns information för dig som ska ansöka om pass i Argentina.
Läs noggrant igenom informationen för att se vilka handlingar du bör ta med när du ska ansöka om pass. Gå också igenom checklistan innan ditt besök. Svar på vanliga frågor hittar du längre ner på sidan.
Kom ihåg att varje ny passansökan är en ny prövning där du ska styrka ditt svenska medborgarskap.
Boka tid för att ansöka om pass genom ambassadens elektroniska bokningssystem.
De handlingar som du har med dig ska alltid vara i original eller vidimerad kopia. Att en kopia är vidimerad innebär att någon annan än du själv skriftligt har intygat att den stämmer överens med handlingen i original. Dokument som inte är på svenska eller engelska ska vara översatta av en auktoriserad översättare.
Ambassaden kan be om fler dokument vid ansökningstillfället.
Det kostar motsvarande 1600 kronor att ansöka om pass utomlands. Du betalar i argentinska pesos med kort eller kontant.
Du kan bara ansöka om pass i Argentina på ambassaden i Buenos Aires. Men du kan välja att hämta ditt pass på något av konsulaten i Argentina, Uruguay och Paraguay. Du kan också få passet skickat till en annan svensk ambassad eller till Polisen i Sverige.
Om du vill hämta ditt pass någon annanstans än på ambassaden i Buenos Aires ska du ange det när du ansöker. Tänk på att en utlämningsavgift på motsvarande 200 svenska kronor och eventuella fraktkostnader då tillkommer.
Ja, boka tid för att ansöka om pass genom ambassadens elektroniska bokningssystem.
Avgiften för att ansöka om ett vanligt pass är 1600 SEK. Ansökningsavgiften betalas i argentinska pesos enligt gällande växelkurs. Ambassaden godtar betalningar med kort och kontant.
Nej, du behöver inte ta med personbevis för att ansöka om pass på ambassaden.
Passet tar upp till sex veckor att komma till ambassaden efter att ansökan har beviljats. När passet finns tillgängligt att hämta får du ett mail från Polisen.
Du kan hämta ditt pass utan tidsbokning på måndagar kl. 11-12 och på torsdagar kl. 9-10.
Tänk på att om du har ett samordningsnummer som har vilandeförklarats så behöver ambassaden ansöka om att Skatteverket förnyar det innan passansökan kan beviljas.
Information om handläggingstid för förnyelse av samordningsnummer på Skatteverkets webbplats
Om endast en av vårdnadshavarna följer med barnet till ambassaden för att ansöka om pass, måste ett underskrivet medgivande från den andra vårdnadshavaren tas med. Blanketten ska vara korrekt ifylld, se mer information nedan.
Vårndadshavarnas medgivande (pdf)
Den frånvarande vårdnadshavarens ID-handling ska också medtas (original eller vidimerad kopia).
Om barnet endast har en vårdnadshavare, ska detta styrkas vid passansökan.
Om ditt tidigare pass har gått ut kan du identifiera dig med en annan giltig ID-handling. Läs noga igenom vilka övriga krav som finns vid passansökan på den relevanta sida och ta med de handlingar som gäller i ditt fall.
Om ditt pass fortfarande är giltigt men har blivit stulet eller förkommit, ska du göra en polisanmälan och visa upp polisrapporten när du ansöker om ett nytt pass.
Ett samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige och därför inte kan få ett personnummer.
Samordningsnummer består av tio siffror och är uppbyggt på ett sätt som liknar personnummer. De första sex siffrorna baseras på personens födelsetid (år, månad och dag), men siffran för födelsedag ökas med 60.
Mer information om samordningsnummer på Skatteverkets webbplats
Om du är osäker på om ditt samordningsnummer är aktivt eller vilandeförklarat ska du kontakta Skatteverket.
Kontakta oss - information på Skatteverkets webbplats
Om ditt samordningsnummer är vilande, kommer ambassaden att ansöka om förnyelse när du ansöker om ett nytt pass.
Observera att din passansökan inte kan beviljas förrän Skatteverket har förnyat ditt samordningsnummer. Detta innebär att det kommer att ta längre tid att få ditt pass om ditt samordningsnummer är vilande.
Information om samordningsnummer på Skatteverkets webbplats
Information om handläggingstid för förnyelse av samordningsnummer på Skatteverkets webbplats
Att vidimera betyder att en person (någon annan än du själv) intygar att en kopia stämmer överens med handlingen i original. Personen ska skriva på kopian att den stämmer överens med originalet (exempel: ”jag intygar att kopian stämmer överens med originalet” eller "vidimeras"). Personen ska också skriva sin namnteckning på kopian, sitt namnförtydligande och telefonnummer, inklusive landsnummer.
Du kan beställa en kopia på beslut om svenskt medborgarskap genom Migrationsverket.
Beställa originalhandlingar eller kopior från Migrationsverkets webbplats
Om du behöver avboka eller boka om din tid gör du det med din bokningskod som finns i bekräftelsemejlet.
Om du har dubbelt medborgarskap ska du ta med handlingar som styrker ditt andra medborgarskap när du ansöker om nytt svenskt pass. I handlingarna bör det framgå hur och när du fått ditt andra medborgarskap.
Nej. För att kunna ansöka om ordinarie pass måste du inkomma till en passmyndighet för att dina biometriska uppgifter ska kunna upptas.
Ansökan om provisoriskt pass för en nära förestående resa kan göras genom konsulaten.
För att hämta ut ditt pass eller nationella id-kort behöver du komma personligen till ambassaden eller det konsulat dit du bett om att få passet skickat. Du kan inte hämta ut åt någon annan, även om du har fullmakt.
Du ska ta med din tidigare resehandling när du hämtar ditt nya pass eller nationella id-kort. Om det är utgånget ska du även ta med dig en giltig id-handling.
I regel ska passet eller det nationella id-kortet lämnas ut till den som ansökt. Du som vårdnadshavare får hämta ut handlingen utan att ditt underåriga barn är med. Ingen annan än vårdnadshavare kan hämta ut passet eller id-kortet åt barnet. Vårdnadshavaren ska kunna legitimera sig.
Du som är under 18 år kan hämta ditt pass eller id-kort själv.
Nej. Du kan hämta ditt pass utan tidsbokning på måndagar kl. 11-12 och på torsdagar kl. 9-10.