Ambassadens råd är att inte använda visumagenter och att vara vaksam gällande cyberbedrägerier
Ambassaden samarbetar endast med VFS Global. Ambassaden har inget att göra med säljare utanför ambassadens eller VFS Globals kontor, eller andra byråer eller personer som vänder sig till sökande för att erbjuda tjänster. Ingen agent kan påverka handläggningstiden eller beslutet på något sätt. Om en säljare eller visumagent uppger att denna kan påverka ansökan uppmanar vi alla att informera ambassaden genom att skicka ett e-postmeddelande till migration.bangkok@gov.se eller ringa oss under våra telefontider.
Många visumagenter tar även ut orimligt höga avgifter för tjänster som är onödiga. Användningen av en visumagent kan påverka en ansökans trovärdighet eftersom vissa säljare fabricerar information och dokument.
Observera att även om ett ombud har fyllt i ansökan är den sökande själv ansvarig för alla uppgifter och handlingar som lämnas i samband med ansökan.
Ambassaden får regelbundet telefonsamtal och e-postmeddelanden från offer för cyberbedrägerier. Offret blir ofta ombett att överföra pengar till en person som bor i Sydostasien som de har fått kontakt med online. Ofta har kontakten inletts på olika sociala nätverk och kan ha pågått i flera månader. Om du tror att du blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta svensk polis.
Vanliga skäl som cyberbrottslingar använder för att be om pengar är:
När pengarna överförts bryter mottagaren ofta kontakten eller ber om mer pengar. Ambassaden avråder starkt från att skicka pengar till en ny kontakt i Sydostasien, speciellt om du aldrig träffat personen i fråga. Det kan ibland vara svårt att avgöra om personen har ärliga avsikter eller inte. Kom då ihåg att: