Varning för nätbedrägerier
Ambassaden får regelbundet telefonsamtal och e-post från personer som har blivit utsatta för nätbedrägerier, där de ofta blir ombedda att överföra pengar till någon i Ryssland. Som regel är detta en kontakt som har inletts på olika sociala nätverk och som kan ha varat i flera månader, ibland så länge som sex månader.
Vanliga skäl som cyberbrottslingar anger för att be om hjälp är:
- Personen uppger att han eller hon har fått visum av den svenska ambassaden, men behöver nu visa att han eller hon har tillräckligt med pengar för att resa in i Sverige eller ut ur Ryssland
- Personen kan inte lämna Ryssland förrän han/hon visar en viss summa bankmedel eller har betalat böter / sina banklån
- Personen har gripits och behöver hjälp med borgen
- Visumavgiften är ett högt belopp som inte stämmer överens med nuvarande avgifter
- Reseförsäkringen på ambassaden kostar en viss summa
Så fort pengarna är överförda bryter mottagaren ofta kontakten. Ambassaden varnar för att skicka pengar till en nyfunnen kontakt i Ryssland, särskilt om du aldrig har träffat personen i fråga. Det kan ibland vara svårt att avgöra om personen har ärliga avsikter eller inte. Tänk då på att: För att kunna ansöka om Schengenvisum krävs att den du ska besöka i Sverige har fyllt i en inbjudan. Här kan du läsa mer om vilka dokument som krävs här.
- Sponsring/uppehälle för den planerade vistelsen kan styrkas genom t.ex. kontoutdrag/lönespecifikation från både den sökande och den inbjudande referenten i Sverige. Personen i Ryssland behöver inte ha ett visst belopp på sitt personliga konto!
- Du måste visa att du har ekonomiska medel innan ambassaden fattar beslut om visum, vi kräver aldrig några dokument i efterhand
- För frågor om utreseregler för ryska medborgare hänvisar vi till ryska myndigheter
- Ambassaden samarbetar endast med VFS Globals Vi tar inget ansvar för information som tillhandahålls av privata resebyråer.
- När en ansökan görs via VFS Global får du alltid ett kvitto med ett diarienummer på ansökan. Statusen för ansökan kan kontrolleras på deras hemsida.
- Ambassaden tillhandahåller inte PCR-tester eller reseförsäkring. PCR-test och reseförsäkring tecknas hos privata företag/försäkringsbolag.
- Ambassaden kan inte bekräfta om ett pass, en identitetshandling eller andra ryska dokument är falska eller äkta
- Ambassaden kan bara ge information om huruvida en person har ansökt om eller beviljats visum, om du har en fullmakt i ärendet.
Ambassaden har inga möjligheter att hjälpa till med den här typen av ärenden. Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta polisen.
Senast uppdaterad 27 jan 2025, 09.44
Möjligt att söka visering i Armenien igen
Från och med 1 mars 2022 kommer Tysklands ambassad i Jerevan åter att ta emot viseringsansökningar för Sverige.
Senast uppdaterad 27 feb 2022