I de allra flesta fall kan du som vill ansöka om arbetstillstånd använda Migrationsverkets webbansökan.
Om du gör en webbansökan och inte behöver visum för att resa in i Sverige krävs i allmänhet inget besök på ambassaden. Oavsett hur du söker måste du ha arbetstillståndet klart innan du reser till Sverige.
Så här går det till (för ansökan på pappersblankett, se längre ner):
1. Arbetsgivaren initierar ansökan Din arbetsgivare i Sverige initierar ansökan om arbetstillstånd genom att fylla i ett anställningserbjudande. Din arbetsgivare behöver information om ditt namn, födelsedatum, medborgarskap, utbildning och din e-postadress.
Det är viktigt att du har tillgång till den mailadress du ger din arbetsgivare tills du har fått ett beslut om din ansökan. Migrationsverket kommer att använda denna e-postadress för att kommunicera med dig under hela ansökningsperioden.
2. Du får ett mejl När din arbetsgivare har genomfört ett anställningserbjudande får du ett mejl med information om hur du ansöker om arbetstillstånd.
I ansökan lämnar du information om dig själv. Om din familj ska följa med till Sverige ansöker du samtidigt om tillstånd för dem. Du bör också kontrollera att uppgifterna om dina anställningsvillkor i anställningserbjudandet stämmer överens med vad du och din arbetsgivare har kommit överens om.
3. Bifoga dokument Kontrollera vilka dokument och personuppgifter du behöver. Migrationsverket prioriterar ansökningar som fullföljs i sin helhet och du får ett beslut tidigare. Läs mer under ”Obligatoriska handlingar” och på Migrationsverkets hemsida. Instruktioner på Migrationsverkets hemsida
4. Vänta på beslut Du kan kontrollera din ansökans status genom att ange ditt ärendenummer på Migrationsverkets sajt.
5. Skaffa ett uppehållstillståndskort Om du beviljas tillstånd för mer än tre månader får du ett uppehållstillståndskort. Ta med ditt pass när du hämtar beslutet.
Du som behöver visum för att resa in i Sverige
Besök ambassaden för att ta foto och lämna fingeravtryck för kortet. Det kan du göra medan du väntar på beslut eller efter att du beviljats arbetstillstånd. Besök ambassaden under migrationsavdelningens öppettider, du behöver inte boka en tid i förväg. Ta med dig samma pass som du använder i din ansökan om arbetstillstånd.
Det kan ta upp till fyra veckor för uppehållstillståndskortet att tillverkas och levereras till ambassaden. Det är möjligt att hämta ut kortet hos Sveriges Ambassad i Moskva.
Du som inte behöver visum för att resa in i Sverige
Om du får tillstånd för mer än tre månader och inte behöver visum reser du till Sverige och ordnar kortet där. Vänd dig till Migrationsverket för att ta foto och lämna fingeravtryck.
Om du inte kan eller vill ansöka på webben ansöker du på en pappersblankett som lämnas in till ambassaden.
Sveriges ambassad tar emot ansökningar om arbetstillstånd från medborgare i:
• Ryssland
• Uzbekistan, Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan, Armenien, Belarus
• övriga länder som är permanent och lagligt bosatta inom Ryssland
1. Förbered dig
Kontrollera vilka dokument och uppgifter du behöver. Migrationsverket prioriterar ansökningar som innehåller allt som behövs och du får snabbare beslut.
Läs mer under "Dokument som krävs" och på Migrationsverkets webbplats.
Instruktioner på Migrationsverkets webbplats
2. Betala ansökningsavgiften
Ansökningsavgiften betalas i rubel vid ansökingstillfället.
Läs mer under Avgifter.
3. Lämna in ansökan på ambassaden
Ta med den ifyllda ansökningsblanketten tillsammans med samtliga dokument och kvitto på betalningen. Det finns olika blanketter för olika typer av arbetstillstånd. Kontrollera på Migrationsverkets webbplats.
Lämna in din ansökan genom att besöka ambassaden under migrationsavdelningens öppettider, du behöver inte boka en tid i förväg.
Ambassaden skickar dina handlingar till Migrationsverket i Sverige.
4. Invänta beslut
Du kan själv kontrollera huruvida ett beslut fattats i ditt ärende på Migrationsverkets hemsida. Ta med ditt pass när du samlar beslutet.
5. Ordna uppehållstillståndskort
Rutinerna är samma som vid en webbansökan. Se ovan.