Om du fått ett beslut som du anser är felaktigt kan du överklaga det. Överklagan ska vara skriftlig, undertecknad av dig och skickas till ambassaden senast tre veckor från den dag då du fick beslutet.
För att överklaga ett beslut om visum ska du skicka ett brev på svenska eller engelska till ambassaden (om det är skrivet på farsi måste det översättas till svenska eller engelska). Det ska vara undertecknat av dig. Om det är ett ombud (någon annan än du som ansökt) som undertecknar överklagan, måste ombudet ha en fullmakt. Fullmakten ska vara undertecknad av dig och lämnas in i original tillsammans med din överklagan.
Överklagan ska innehålla:
Ditt överklagande ska skickas till Sveriges ambassad i Teheran med post eller epost. Du behöver bara skicka överklagandet EN gång, inte flera gånger på olika sätt.
Ambassaden kontrollerar att överklagandet har kommit in i tid och går igenom ärendet på nytt. Om det har gått längre tid än tre veckor avvisas överklagandet och du måste i så fall lämna in en ny ansökan.
Om ambassaden ändrar beslutet
Beslutet kan ändras om det kommer in ny information eller om ambassaden anser att beslutet var fel. I så fall blir du meddelad och ditt visum sätts in i passet.
Om ambassaden inte ändrar beslutet skickas ärendet till Migrationsdomstolen
Om överklagandet har kommit in i tid och ambassaden inte anser att det finns anledning att ändra beslutet skickas ärendet vidare så snart som möjligt. Din ansökan, beslutet och alla övriga handlingar som har lämnats in i ärendet, skickas till Migrationsdomstolen i Stockholm. Migrationsdomstolen fattar sedan beslut och meddelar dig på adressen du uppgav i ansökan eller i överklagandet.
Efter att ett överklagande har överlämnats till Migrationsdomstolen ska alla vidare frågor om ärendet ställas till dem. Du hittar deras kontaktinformation här:
Förvaltningsrätten i Stockholm (domstol.se)
Om ambassaden beslutar att ändra beslutet kommer du kontaktas inom några arbetsdagar från att överklagandet kom in.
Om ambassaden inte ändrar beslutet utan skickar det till Migrationsdomstolen tar det längre tid. Ambassaden kan inte svara på hur länge. Alla frågor måste ställas till Migrationsdomstolen efter att överklagandet överlämnats till dem. Du hittar deras kontaktinformation här:
Förvaltningsrätten i Stockholm (domstol.se)