Alternate Text

Embajada de SueciaMexico,

Hora local 20:05

Sveriges ambassad i Mexiko söker en konsulär och administrativ handläggare

19 dic. 2024

Sveriges ambassad i Mexiko representerar Sverige och den svenska regeringen i Mexiko och har som uppgift att stärka de bilaterala förbindelserna länderna emellan och att främja Sveriges intressen, att bidra till ökad handel och kulturellt utbyte. Därutöver är det också ambassadens uppgift att bistå svenska medborgare med konsulärt stöd. Verksamheten är omfattande och tempot stundtals högt.

Nu söker vi dig som ska ingå i ambassadens administrativa grupp som handläggare för konsulära och administrativa frågor. Vi söker en person som är van att bemöta och kommunicera med människor i skrift och tal (både på svenska och spanska), en person som har ett gott omdöme/integritet och har sinne för service, ordning och reda. Befattningen kräver initiativ- och samarbetsförmåga samt ett stort mått av flexibilitet. Arbetet är varierande och ambassaden månar om en god arbetsmiljö.

Huvudsakliga uppgifter:

- Handläggning av konsulära ärenden samt hantering av avgiftskassan.

- Besvara allmänhetens förfrågningar inom det konsulära området, men även Sverigeinformation.

- Ansvara för att informationen v.g. konsulär- och reseinformation på ambassadens hemsida är korrekt och uppdaterad.

- Utfärda intyg och pass samt handlägga namnanmälningar och rekvirera samordningsnummer.

- Handlägga ärenden gällande nödställda, frihetsberövade, dödsfall, faderskapsärenden med mera, samt att bistå svenska myndigheter och ge stöd till underlydande honorärkonsulat.

- Bistå i migrationshanteringen i nära samarbete med svenska ambassaden i Bogotá.

- Ansvara för den s.k. svensklistan, kontakter med svenskkolonin inkl. evenemang för denna samt övriga kontaktlistor.

- Bistå med arkivföring och ambassadens övriga administrativa arbete.

- Andrahandsansvar för ambassadens kassör samt social secretary. 

Att vara en flexibel och god lagspelare i en liten arbetsgrupp är centralt. Alla på ambassaden ingår i kris- och beredskapsorganisationen.

Krav och meriter

Den person vi söker bör ha god förmåga och förståelse för regelefterlevnad och ett gott omdöme/integritet, god administrativ förmåga, och god kännedom om det svenska och mexikanska samhället. Sökanden får gärna ha erfarenhet av bokföring, en flexibilitet och ett intresse av och att med enkelhet kunna ta sig an och lära sig nya arbetsuppgifter, och ha en förmåga att hålla i många trådar samtidigt.

Den sökande behöver kunna uttrycka sig tydligt i både tal och skrift, såväl på spanska som svenska samt ha goda datakunskaper/Microsoft Office.

Erfarenhet från arbete på svensk myndighet i Sverige, ambassad/generalkonsulat eller honorärkonsulat är meriterande.

Den person vi söker är svensk medborgare då en registerkontroll kommer att genomföras.

Notera att denna tjänst inte är begränsad till de uppgifter som beskrivs ovan och att ansvarsområdena kan ändras över tid beroende på ambassadens behov.

Villkor

Tjänsten är en lokalanställning med ambassaden som arbetsgivare (ej UD). För att kunna bli aktuell för tjänsten bör du ha svenskt medborgarskap med ett giltigt tillstånd att arbeta i Mexiko innan du söker tjänsten. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (40 tim per vecka) som inleds med en 6 månaders provanställning.

Tillträdesdatum är den 24 mars 2025, eller enligt överenskommelse.

Ambassaden tillämpar individuell lönesättning. Övriga villkor enligt kollektivavtal för lokalanställda (L-LOK).

En förutsättning för anställning vid ambassaden är att den tillträdande personen genomgått säkerhetsprövning utan anmärkning i enlighet med Säkerhetsskyddslagen.  Ambassaden genomför även säkerhetssamtal med den som erbjuds anställningen.

Är du intresserad av tjänsten? Du är välkommen att skicka din ansökan senast den 19 januari 2025 per e-post till ambassaden: ambassaden.mexico@gov.se. Ansökan ska innehålla personligt brev, CV och referenser (i PDF-format). I ämnesraden skriv ”Ansökan som lokalanställd handläggare”.

Kopior av betyg och andra handlingar som önskas åberopas begärs in vid behov. Intervjuer genomförs av ambassaden i Mexico City i början av februari 2025.

För mer information kan du kontakta Daniela Backman på daniela.backman@gov.se alternativt på telefonnummer 55 9178 5010 under ambassadens telefontider mån-fre 09.00-12.00.

Sveriges ambassad följer den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och hanterar dina personuppgifter konfidentiellt och i enlighet med dataskyddslagstiftningen. Genom att söka tjänsten accepterar du dataskyddspolicyn och samtycker till behandlingen av dina personuppgifter. För mer information om hur vi samlar in, lagrar och behandlar dina personuppgifter i enlighet med GDPR, se vår integritetspolicy

Última actualización 19 dic. 2024, 8.26