Alternate Text

Embajada de SueciaSantiago, Chile

La Embajada de Suecia en Santiago representa Suecia tanto en Chile como en Perú.

Hora local en Chile 19:02

Hur hjälper UD och ambassaderna strandade svenska resenärer konkret?

UD uppmanar den enskilde att kontakta sin resebyrå, sitt flygbolag eller försäkringbolag för att ordna sin återresa. Ambassaden förstår att situationen är svår, men resenärer kommer behöva anpassa sig till situationen som är och acceptera ovisshet och förseningar.

UD försöker bistå med en dialog med flygbolagen om möjligheten att hämta hem svenska resenärer. I det fall UD bistår med assisterad utresa är det förenat med en kostnad för den enskilda. Därför arbetar UD och ambassaderna för att hjälpa resenärer att se om det finns andra möjligheter att lösa situationen.

I de fall det finns strikta reserestriktioner inom ett land för ambassaden en dialog med landets myndigheter för att underlätta för resenärer, ofta tillsammans med andra EU-länder och nordiska länder.

I de fall en enskild behöver hjälp för att lösa den ekonomiska situationen bistår UD och ambassaderna för att se vilka möjligheter det finns för personen att själv kunna lösa detta. Exempelvis genom egna medel eller anhöriga. I de fall det är svårt att tillgodogöra sig egna medel finns möjligheter för UD att bistå med banköverföring eller möjlighet för anhöriga att deponera medel via UD. Möjligheten finns också att ansöka om ett ekonomiskt lån men då krävs att alla andra möjligheter ska vara uttömda och det är ett lån som ska betalas tillbaka.

Om du befinner dig på resa utomlands, följ lokal nyhetsrapportering för att få uppdaterad information om situationen. Enskilda länder har olika regler och riktlinjer som snabbt kan förändras och det är viktigt att följa dessa. Följ också ambassadernas reseinformation som uppdateras löpande.

Resenärer kan bli tvungna att stanna kvar på resmålet tills flygtrafiken återupptas. Resebyråerna och flygbolagen försöker transportera hem alla som berörs.

Det är ett gemensamt ansvar att försöka hantera situationer som beror på utbrottet av coronavirus. Resebranschen, försäkringsbolag, utrikesförvaltningen och den enskilde måste alla hjälpas åt. Situationen är på många sätt exceptionell när det gäller möjligheterna att resa mellan och inom länder.

Följande hjälp kan fås från ambassaden: 

  • Reseinformation och reseråd.
  • Råd om hur du som resenär i Chile kan lösa din situation om du hamnat i en nödsituation.
  • Utfärda ordinarie eller provisoriskt pass.
  • Råd om hur du för över pengar från egna konton.
  • Kontakta anhöriga, försäkringsbolag, läkare, bank och myndigheter i Sverige.
  • Hjälp och vägledning i kontakten med lokala myndigheter i landet.
  • Du kan ta ett ekonomiskt lån för att kunna återvända till Sverige i en nödsituation när alla andra möjligheter är uttömda.
  • Ge information, råd och stöd i en större krissituation.
  • Om du grips av polis eller hamnar i fängelse kan vi bevaka att du får en offentlig försvarare och begära att få besöka dig i fängelset. Om du vill kan vi kontakta dina anhöriga.
  • Vid dödsfall utomlands håller vi kontakt med anhöriga och hjälper dem med praktiska frågor.
Última actualización 16 abr. 2020, 16.56