Varning för nätbedrägerier
Varning för nätbedrägerier!
Ambassaden tar regelbundet emot telefonsamtal och e-postmeddelanden från personer som har utsatts för nätbedrägerier, där man ofta blir ombedd att överföra pengar till någon i Ryssland.
I regel rör det sig om en kontakt som initierats på olika sociala nätverk och som kan ha pågått i flera månader, ibland så länge som ett halvår. Vanliga skäl som nätbedragare uppger för att be om hjälp är:
- Personen uppger sig ha beviljats en visering av svenska ambassaden, men behöver nu visa att hon har tillräckligt med pengar för att få resa in i Sverige eller för att få resa ut ur Ryssland
- Personen kan inte lämna Ryssland innan hon visar upp en viss summa bankmedel eller har betalat böter/sina banklån
- Personen har anhållits och behöver hjälp med borgen
- Viseringsavgiften är en hög summa som inte stämmer med aktuella avgifter
- Reseförsäkringen/PCR-testet hos ambassaden kostar en viss summa
Så fort pengarna är överförda bryter mottagaren ofta kontakten.
Ambassaden varnar för att skicka pengar till en nyfunnen kontakt i Ryssland, särskilt om man aldrig har träffat personen ifråga. Det kan ibland vara svårt att avgöra om personen har ärliga avsikter eller inte. Tänk då på att:
- En ansökan om Schengenvisering kräver att den som man planerar att hälsa på i Sverige har fyllt i en inbjudan. Läs mer här om vilka dokument som krävs.
- Sponsring/uppehälle för den planerade vistelsen kan styrkas genom t.ex. bankkontoutdrag/lönespecifikation från såväl den sökande som inbjudande referent i Sverige. Personen i Ryssland behöver alltså inte ha en viss summa på sitt personliga konto!
- Man måste visa att man har ekonomiska medel innan ambassaden fattar beslut om visering, vi kräver aldrig några handlingar i efterhand
- För frågor om utreseregler för ryska medborgare hänvisar vi till ryska myndigheter
- Ambassaden samarbetar endast med VFS Globals viseringscentra. Vi tar inte något ansvar för information som lämnas av privata resebyråer.
- När en ansökan görs via VFS Global får man alltid ett kvitto med referensnummer för ansökan. Ansökans status kan kontrolleras på deras hemsida.
- Ambassaden tillhandahåller inte PCR-test eller reseförsäkringar. PCR test och reseföräkringar tecknas hos privata företag/försäkringsbolag.
- Ambassadens kan inte bekräfta om en passhandling, ID-handling eller andra ryska handlingar är falska eller äkta
- Ambassaden kan endast lämna ut uppgifter om huruvida en person har sökt eller beviljats visering, om du har fullmakt i ärendet.
Ambassaden har inga möjligheter att bistå med hjälp i dessa typer av ärenden. Om du tror att du är utsatt för bedrägeri bör du vända dig till den svenska polisen.