Ambassaden söker en kommersiell handläggare

19 Jun 2024

Skicka in din ansökan senast fredagen den 12 juli 2024.

Sveriges ambassad i Peking är en av Sveriges största bilaterala utlandsmyndigheter där runt 60 personer arbetar inom olika verksamhetsområden. I ambassadens uppdrag ingår bland annat ekonomisk och politisk rapportering, näringslivsfrämjande (inklusive inom ”de gröna näringarna”), Sverige- och kulturfrämjande, främjande av samarbeten, kunskap och kommunikation om ansvarsfullt företagande samt innovation och forskning, migration samt konsulära och administrativa uppgifter. På ambassaden arbetar vi gemensamt för att främja en dynamisk arbetsplats fri från diskriminering och där vi uppmuntrar våra medarbetare till individuellt tänkande och personlig utveckling.

Din arbetsplats

Ambassaden söker nu en lokalanställd medarbetare till sitt team för omställning, tillväxt och handel, med tillträde den 1 september eller så snart som möjligt därefter. Teamets ekonomiska funktion ansvarar för bland annat näringslivsfrämjande, ekonomisk och handelspolitisk rapportering samt företagskonsulära frågor, inklusive med avseende på Mongoliet. 

Dina huvuduppgifter

Den rätta kandidaten kommer, att:

  • Bevaka samt bistå med underlag och utkast för analys och rapportering om ekonomiska och handelspolitiska frågor.
  • Delta i handläggning av besök, externa möten, främjandeaktiviteter och andra verksamhetsrelaterade ärenden, inklusive företagskonsulära ärenden.
  • Delta i EU-samråd om vissa frågor eller vid behov.

Din bakgrund

Den rätta kandidaten bör ha följande erfarenheter, kompetenser och kunskaper:

  • Relevant akademisk examen
  • Relevant arbetslivserfarenhet
  • God förmåga att uttrycka sig í tal och skrift på svenska och engelska
  • God analytisk förmåga, gott omdöme och god samarbetsförmåga.
  • Flexibilitet och beredskap att hantera olika arbetsområden inom teamet och på ambassaden i övrigt.
  • Svenskt medborgarskap

Meriterande erfarenheter, kompetenser eller egenskaper, är:

  • Kunskaper i ekonomiska ämnen och statistik
  • Kunskaper i kinesiska
  • Kunskaper om Kina politiskt, kulturellt och ekonomiskt

Vad ambassaden erbjuder

Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning i sex månader.
En godkänd registerkontroll är ett villkor för att få tjänsten. Ambassaden genomför även säkerhetssamtal med den som erbjuds anställningen.

Tjänsten, som är en heltidstjänst, är en lokalanställning med ambassaden som arbetsgivare (inte UD). Ambassaden tillämpar individuell lönesättning baserat på tidigare erfarenheter och kompetenser. Skattskyldighet för svenska medborgare beslutas av Skatteverket. Sjukförsäkring täcks av arbetsgivaren under anställningen.
Övriga villkor enligt lokalt beslut.

Din ansökan

För mer information om tjänsten kontakta teamledaren Lennart Nilsson, ambassadråd för ekonomiska och handelsfrågor, på telefon: +86 10 8531 1800. 

Sänd in din ansökan, med CV och personligt brev, senast fredagen den 12 juli 2024 per mejl till: ambassaden.peking@gov.se

Intervjuer kommer att äga rum med utvalda kandidater.

Last updated 19 Jun 2024, 4.17 PM