Kontakta ditt försäkringsbolag
Blir du allvarligt sjuk eller skadad när du är utomlands ska du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag genom deras larmcentral. De kan hjälpa dig att hålla kontakt med sjukhus och anhöriga samt arrangera sjuktransport hem till Sverige med mera.
Ambassaden kan hjälpa dig kontakta försäkringsbolaget om du själv inte kan göra det.
Din hemförsäkring innehåller oftast en reseförsäkring som gäller i 45 dagar från avresa. Du kan också ha tecknat en reseförsäkring när du köpte resan. En reseförsäkring ersätter vanligen kostnader för akut sjukvård utomlands.
Försäkringskassans EU-kort
Det blå EU-kortet från Försäkringskassan ger dig rätt till akut sjuk- och tandvård när du är i ett EU/EES-land eller Schweiz.
EU-kort och vård utomlands på Försäkringskassans webbplats
Vad kan UD och ambassaden göra?
Om du inte själv kan kontakta ditt försäkringsbolag är det inte ovanligt att sjukhuset kontaktar närmaste ambassad. Dina anhöriga, UD eller ambassaden kan då hjälpa dig att undersöka om det finns en giltig reseförsäkring och lämna nödvändiga uppgifter till larmcentralen som fortsätter hantera situationen.
Om du saknar en giltig försäkring kan ambassaden följa upp ditt ärende med sjukhuset och myndigheterna i landet om så behövs. Om du vill kan UD hålla dina anhöriga i Sverige informerade om din situation.
Kostnaden för akut sjukvård utomlands eller sjuktransport hem till Sverige kan ofta bli mycket dyr. Om du saknar en försäkring och du själv inte kan betala för vården kan UD och ambassaden ge råd och information.
Försäkringsbolagens larmcentraler
SOS International
+45 70 10 50 50
Falck Global Assistance
+46 8 587 717 76
Europeiska ERV Alarm
+46 770 456 920
Gouda Alarm
+45 33 15 60 60