Hotbilden mot Sverige och svenska intressen utomlands är sedan tidigare förhöjd. Svenskar utomlands uppmanas att iaktta ökad försiktighet och förhöjd vaksamhet samt att lyssna på lokala myndigheters råd. Svenskar utomlands uppmanas också att skriva upp sig på svensklistan samt ladda ner den senaste versionen av appen UD Resklar och där aktivera pushnotiser för aktuellt land.
Uppmaning till svenskar utomlandsIdag är det ett år sedan terrorattacken i Bryssel som krävde två svenskars liv och lämnade en skadad. Vi minns dagen tillsammans.
Se alla nyheterDet går inte att ansöka om svenskt pass eller nationellt ID-kort i Belgien. Den som är i behov av att ansöka om ordinarie pass eller nationellt ID-kort får ta kontakt med polisen eller en svensk ambassad. Det är däremot möjligt att hämta ut nationellt ID-kort och/eller svenskt pass på generalkonsulatet i Bryssel. Utlämningsavgift på 200 SEK i lokal valuta tillkommer.
Vid förlust av svenskt pass/nationellt ID-kort eller om giltighetstiden gått ut, alternativt om passet är inlämnat till utländsk ambassad för utfärdande av visering, går det att ansöka om provisoriskt pass vid generalkonsulatet i Bryssel. Det provisoriska passet utfärdas för resa direkt till Sverige, alternativt bosättningslandet och har kort giltighetstid. Avgiften för provisoriska passet är 1800 SEK i lokal valuta. Se mer information under hjälp till svenskar utomlands.
Om du inte har giltigt ordinarie pass eller nationellt ID-kort och behöver resa från Belgien till Sverige kan du ansöka om ett provisoriskt pass/nödpass på generalkonsulatet i Bryssel. Avgiften är 1800 SEK (162 EUR).
Ett nödpass är ett dokument i A4-format, utfärdat för en specifik och nära förestående (inom två-tre dagar) resa. Giltighetstiden beror på resans längd. Du måste själv kontrollera att landet du ska resa till godtar ett svenskt nödpass, det kan du till exempel göra genom att kontakta landets ambassad eller en resebyrå.
Läs om avgifter för pass och ID-kort i Sverige på polisens hemsida.
Följande svenska ID-handlingar godkänns som legitimation av GK Bryssel:
Om giltighetstiden på den svenska ID-handlingen har gått ut så accepteras för personer bosatta i Belgien följande giltiga belgiska ID-handlingar i kombination med den utgångna svenska ID-handlingen:
Du kan hitta information om svenskt medborgarskap på Migrationsverkets hemsida.
Här hittar du information om samordningsnummer och pass för nyfött barn.
Förlustanmälan på Brussels Airport kan göras online på flygplatsens hemsida.
Även Brussels South Charleroi Airport har ett online kontaktformulär.
Har du förlorat något på tåget kan du göra anmälan på belgiska spårvägens hemsida.
Om du har tappat bort ditt pass ska du spärra passet genom att kontakta polisen i Sverige. Gör också en polisanmälan på lokalt poliskontor i Belgien.
I en kris hittar du ambassadens och Utrikesdepartementets råd och information till svenska medborgare i ambassadens reseinformationen. Ladda gärna ner appen UD Resklar, appen är direkt länkad till reseinformationen och innehåller samma information. För att bli kontaktad av ambassaden eller Utrikesdepartementet i en krissituation kan du anmäla dig på svensklistan.
Att gifta sig inför utländsk myndighet i utlandet
Kontakta först den utländska myndigheten för att ta reda på vilka dokument som kan behövas för vigsel i det landet och om dokumenten behöver stämpel av handläggare från Skatteverket eller inte.
Äktenskapscertifikat (Marriage licence)
En utländsk myndighet kan till exempel kräva att du lämnar ett äktenskapscertifikat inför vigseln. Ett äktenskapscertifikat är en individuell handling som visar att du har rätt att gifta dig. Det betyder att om ni är två svenska medborgare som ska gifta er inför en utländsk myndighet behöver ni varsitt certifikat. Är du svensk medborgare bosatt i utlandet ska du kontakta närmaste svenska ambassad eller konsulat.
Du behöver ta med följande underlag för att ansöka om äktenskapscertifikat på generalkonsulatet i Bryssel:
• Svenskt personbevis, max 1 månad gammal (från Skatteverket)
• Belgiskt ”Certificat de Résidence” där ditt civilstånd framgår
• Ditt svenska pass eller nationella ID-kort i original
• Din partners pass eller ID-kort i original
• Din partners ”Certificat de Résidence” eller motsvarande dokument där uppgifter om namn, födelseort, födelsedatum, kön, civilstånd samt bostadsadress framgår
• 200 SEK i lokal valuta för äktenskapscertifikatet. Intyget om äktenskapscertifikat gäller i fyra månader från dagen för utfärdandet.
Om du vill byta ditt efternamn hittar du information om hur du gör på Skatteverkets hemsida.
Personnamnlagen (tidigare namnlagen) som började gälla 1 juli 2017 innebär bland annat att automatiska förvärv av efternamn genom födelse och adoption avskaffas.
Alla förvärv av efternamn sker nu efter ansökan. En ny kostnad om SEK 250 har också införts för ändring (byte) av förnamn.
Den som vill byta förnamn eller efternamn kan göra det genom ansökan hos Skatteverket. Även anmälan om namn för nyfödda barn görs hos Skatteverket. Mer information om personnamnlagen och blanketter finns på Skatteverkets webbplats.
Du som har ett svenskt körkort och bor utomlands kan använda ditt svenska körkort så länge det är giltigt. Därefter måste du förnya körkortet. Om du då är permanent bosatt i Belgien eller ett annat land inom EES* ska körkortet bytas ut till ett körkort från det landet. Om du däremot är permanent bosatt i ett land utanför EES gäller reglerna för det landet. Du kan alltså bara förnya ditt svenska körkort om du är permanent bosatt i Sverige eller studerar i Sverige sedan minst 6 månader.
Tillfälligt utomlands
Du som är folkbokförd i Sverige men tillfälligt befinner dig utomlands på grund av studier, arbete eller en längre resa, kan fortfarande förnya ditt svenska körkort och få det utlämnat på generalkonsulatet i Bryssel.
Läs om hur du förnyar ditt körkort på Transportstyrelsens webbplats.
*EES-länderna: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
På Jordbruksverkets hemsida kan du hitta detaljerad information om import av levande djur till Sverige.